Bild1794

Vid en sådan cykeltur kom jag på en grej. Frostpluggen (som inte har något med frost att göra i det här fallet) som täcker änden på kamaxelhålet, blev inbankad med en kulhammarkula (med hjälp av en annan hammare) på det sätt jag lärde mig på 70-talet. Detta är inte så smart! Bulan inåt blir då så stor att den kommer för nära kamaxelns ände. Genom just den änden ska det bakre lagrets läckage in genom ett i kamaxeln borrat evakueringshål. Om bulan tätar det hålet så kommer oljetrycket att trycka lös frostpluggen/täcklocket med oljeläckage som följd. På en B20 måste då växellåda och svänghjul demonteras. På en Herkules… ahh, jag orkar inte ens tänka på hur mycket jobb det är att riva isär. Nej, ta en grov axelsnutt som verktyg istället, och slå den inte så långt. Kan kamaxeln röra sig fritt axiellt 2mm är det gott och väl marginal för oljeflödet.