-
-
Några bilder som sitter på skåpet i min verkstad har naturligtvis påverkat mig. En 30-talskonstruktion med lång huv, det har jag vetat länge att jag vill se…
-
-
B20 motor från vinden. Den hade stått där länge och samlat damm… som att den visste…
-
-
Mycket funderande och mätande… Går det att bygga för 16-cylindrar… Hmmm… Jo, för f-n, det ska gå!
-
-
Av Erik, en god vän och arbetskompis, fick jag ett rostigt block som jag kapat i för att se hur hela villebitten är uppbyggt….
-
-
…. och hur jag skulle kapa för att få ihop blocken så mycket som möjligt till en enhet.
-
-
Jag är mer än imponerad hur Volvo har lyckats gjuta så otroligt perfekt och fullständigt porfritt.
-
-
Om man mäter tjockleken på godset i vevhusets högra och vänstra sida, så skiljer det inte ens en tiondels millimeter. Kärnan – sandgrunkan – har alltså stått helt perfekt i formen. Fantastiskt!
-
-
Efter att ha flängt och farit land och rike runt, fann jag mina motorer till sist.
-
-
Att få tag på motorer i bra skick, visade sig inte vara det lättaste… Nåväl, dags att börja plocka isär…
-
-
Det här är den äldre toppen med 42mm insugsventiler…
-
-
… och det här är den nyare varianten med 44 mm ventiler. I mitt bygge är det dylika toppar.
-
-
Vartefter fler och fler delar lossats från motorerna så inser jag att det måste till något radikalt ….
-
-
… för att hålla ordning på allt. Att bruka bananlådor duger icke.
-
-
Alltså, att snickra ihop ”riktiga” lådor, med ”fack och lack”, gärna botten med överbliven biljardbordsfilt, allt för att understryka…
-
-
… att det här är på riktigt. Ska det göras, så ska det göras på bästa sätt, utan fusk.
-
-
Alltså blev det 4 lådor (jag kan räkna, det är 3 i bild)…
-
-
… med fack för alla prylar. Tätningslist i luckan på toppen, och allt ligger dammfritt
-
-
Fler och fler prylar vartefter…
-
-
Attans många grejor blir det. Och är det inte bara skitigt, så är det superskitigt…
-
-
Högtryckstvätt, avfettningsmedel, skurborste, väldigt mycket skubbande. Jag har använt ett speciellt miljöavfettningsmedel som neutraliserar oljan.
-
-
… och avslutningsvis hetvatten i tunna med maskindiskmedel. Så kunde jag äntligen hitta det svenska stålet.
-
-
Otaliga äro de timmar jag suttit vid denna tingest och …
-
-
… maskinborstat delar. Minsta lilla skruv har jag kört. Så här kan skillnaden bli. Fint, va?!
-
-
… Eller hur??!…
-
-
Snart visar det sig att tunga svarta moln lurar bortom horisonten…
-
-
Att börja mäta kolvdiametrar och cylinderspel på gamla, olika slitna motorer gör en pedant alldeles sjuk. Återigen krävdes ett radikalt beslut…
-
-
… Det måste borras och införskaffas nya kolvar. Vad säger vår Doktor Bosse då: ” -Det här blir dyrt-dyrt dyrt!” Borrning av block skulle komma att ske, men det är en helt annan historia…
-
-
Fey testar om det går att lägga upp bilder.
© Copyright: Kopiering tillåten om källan anges..