Tvätta motorblock innan montering
Ett demonterat motorblock som ska in för borrning behöver tvättas med rejäla tag. Själv använde jag någon sorts miljöavfettning samt högtryckstvätt. Efter borrning, honing, ramlagerhoning och allt det kan vara, så behöver det tvättas ordentligt. Det gör säkert renoveringsfirman. Men innan det skall monteras ihop igen behöver man lägga lite energi själv på att få det rätt och perfekt. Lita inte på renoveraren, utan dra ur oljekanalerna själva så ni är säkra på att det blir rätt.
När man tvättar med bromsrengöring, så blir det en hinna på detaljerna av omvandlad smuts. Om det till exempel är VÄLDIGT mycket olja på detaljen, så blir hinnan ganska signifikant. Så att tvätta i oljiga motorblock med bromsrengöring och sedan låta det glasyrartade klägget rinna in i cylinderloppen känns inte riktigt bra – inte bra. Som i mitt fall med skiten som var på de ytor som skulle målas med Glyptal. Jag lät ”rost-glasyren” få vara kvar i cylinderloppen under målningsförloppet för att sedan tvätta ytterligare en gång på slutet.
Vad göra då…? Avfettningsmedel och vatten… Funkar utmärkt att tvätta med avfettningsmedel. Man har gott om tid att stå och borsta i oljekanaler med läskstänger, men sen är ju problemet med vatten… Det rostar ganska snabbt. Även om man sprutar på WD40, så går det ganska fort att få en brun yta.
Jag kom då på en grej som jag testat på ett av mina cylinderblock. Först tvättade jag i lugn och ro med avfettningsmedel. Sprutade på, borstade, sprutade på och borstade ytterligare – i lugn och ro. Sedan sköljde jag bort avfettningsmedlet med bromsrengöring istället för vatten. Det gick verkligen helt perfekt.
Jag använde avfettningsmedel från OKQ8. Det var deras Superavfettning eftersom jag är skeptisk till att använda miljöavfettning i händelse att det vattenbaserade gör att det rostar. Som borstar i kanaler använde jag läskstång (som man gör rent inne i gevärspipor med) från Biltema. Jag kapade skaftet ungefär på hälften, så den blev mer hanterlig. (Slå av handtaget, kapa och gänga ny M4) För B20-blockets oljekanaler blev det utmärkt att använda borstar för kaliber 284 samt 375 (Artikelnummer 49-022 samt 49-025) Till ventillyftarhålen använde jag en flaskborste av tagel som låg i en sats jag köpt på Clas Ohlson. Till cylinderlopp och övriga ytor en vanlig diskborste.
Bromsrengöring från Biltema sprutades på flödigt för att skölja bort så mycket av avfettningen som möjligt innan renblåsning / torrblåsning. Resultatet – SUPERPERFEKT. Efteråt packade jag in blocket i Glad-Pac. Det finns en fördel med att inte olja in ytorna med WD-40 för att slippa rost… Det far alltid omkring dammpartiklar i luften vilka fastnar i oljan. Om blocket är torrt går det att blåsa rent strax innan montage med tryckluft. Först då oljar man in cylinderloppen.
Tips: Ni måste VERKLIGEN ta bort båda gängade proppar i den längsgående oljekanalen i motorblocket. Ibland kan det verka omöjligt att få pluggarna att lossna. Själv tillverkade jag ett plattjärn med ett hål vars diameter gjorde att jag kunde slå fast det på proppen, alltså utvändigt. På så sätt spricker den inte så lätt i någon av hörnen. Ni kan också kolla Tekniksidan Punkt 27 – Värma med skärbrännare.
Som sagt jag skriver att ni måste verkligen få bort propparna… Killen som bytte mina kamlager tvättade också blocken. En av propparna satt kvar. Resultatet blev att han sköt skiten framför borsten så det låg och skräpade strax innanför bortre proppen. Detta är helt förkastligt – båda proppar MÅSTE ur! PUNKT!