Oljerenarcentrifug
Efter många turer och 25 – 30 mejl fram och tillbaka med API (American Petrol Institute) har jag äntligen, efter många månader, fått godkänt att publicera en översättning och sammanfattning av Oljerenarcentrifugens fördelar. Jag fick hela tiden standardfrågor som: ”-Hur många anställda är det i företaget / Hur många har access till nätverket / Hur många har tillgång till inloggning?” Suck! ”- Nej, jag är en PRIVATPERSON som bygger en motor i mitt garage och vill lägga en översatt kopia på min hemsida…” Men nu äntligen. Jag misstänker att det här är den mest påkostade utredning som gjorts av Oljerenarcentrifuger. Jo, det är en CENTRIFUG. En Cyklon är en helt annan sak. Det sitter en cyklon i botten på Scanias renare, men den som gör finjobbet är Centrifugen i toppen. Nu är det lämpligt att ni läser sidorna 99 – 100 i Verkstadshandboken (fliken längt upp till höger) först, som en liten introduktion vad det handlar om. Utredningen är från 1998, så den har några år på nacken. Man kan fråga sig varför det inte sitter centrifuger på alla motorer… men som ni förstår… ”Det förväntade slitaget blir då för litet…” och motorerna håller för länge. Tar man rapporten sida för sida så kan man se steg för steg vad fördelarna är, och det är imponerande. Läs och njut! /Pelle
För att se hur en centrifug fungerar: Klicka här för film
För att läsa rapporten: Klicka här för rapporten!
PS Ni vet väl om att det finns centrifuger att köpa som går att montera på alla motorer… DS