-
-
Det finns några bilmärken som inspirerar mig i mitt bygge…
Cadillac Fleetwod Roadster 1931… . . *ANM OKT -16. Med tiden har smaken ändrats. Från början tänkte jag bygga en Roadster, men nu ligger fokus mer åt det sportiga hållet, en Speedster. ANM: JANUARI -17, NUMERA EN DESIGNAD KAROSS SOM SKALL BYGGAS FRÅN RÅPLÅT. FÖLJANDE KAROSSERIBILDER ÄR ALLTSÅ INTE RELEVANTA
-
-
…Packard de Lux Phaeton Eight… . . *Anm: Okt -16. Med tiden har smaken ändrats. Från början tänkte jag bygga en Roadster, men nu ligger fokus mer åt det sportiga hållet, en Speedster.
-
-
… eller denna Duesenberg. Det är alltså ingen racer eller Hot Rod jag ska bygga, utan en Roadster. . . *Anm: Okt -16. Med tiden har smaken ändrats. Från början tänkte jag bygga en Roadster, men nu ligger fokus mer åt det sportiga hållet, en Speedster.
-
-
Det här är en animerad bild av en Duesenberg som jag fann på nätet. Visst är den läcker…
-
-
Efter att ha tittat in i ett antal 30-talsbilar, har jag börjat snegla på min skinngrupp av Italienskt oxblodsfägat skinn. Den hamnar nog i modifierad form i mitt bygge…
-
-
Efter att ha riggat upp med måttband, kylare och oljedunkar kan jag konstatera att för att få proportionerna rätt så måste bilen bli bred.
-
-
Därför inhandlades en Cheva Van där bredd och vikt harmonerar med mitt bygge. Jag vill ju att bromsarna…
-
-
… ska klara min bil, och det gör den här med totalvikten 3010kg – ANM: NOVEMBER16- UTBYTT MOT KRAFTIGARE DELAR FRÅN VAN EXPRESS 3500. FÖLJANDE BILDER ANG G20 ÄR ALLTSÅ INTE RELEVANTA.
-
-
När jag hade skurit lös framaxeln föll den i backen med en duns och då insåg jag…
-
-
…det jag misstänkte från början, att den axeln flyttar jag inte utan traktor. 200 – 300 kg, skulle jag tro…
-
-
Bakaxeln var betydligt enklare, även om den är rejält tung den också.
-
-
För att Ackermanstyrningen skall bli rätt, måste jag bygga om spindlarna. Denna resa börjar…
-
-
…med hjulen för att KPI/Styrradie och fälgens ET ska stämma, mer om det kommer längre fram, och är en helt annan historia…
-
-
2013-04-07 De som känner mig vet att jag aldrig tar några genvägar när jag gör något. Låt nu de här bilderna illustrera alla hyllmetrar jag nu läst om styrgeometrier. Jag känner precis som de herrar som skrivit i SFROs handbok… Det går inte att på några få rader…
-
-
…beskriva det komplexa system som en styrinrättning är. För den som ska bygga en bil, och har ett intresse för hur det fungerar… Läs! Allt finns på nätet… Om någon har några frågor, så hör av er.
-
-
Om någon känner till en huvkråka lik den här, och den är till salu, så vill jag gärna veta det…
-
-
I Dalarna bor en kille som i sina bodar och skjul har mängder av delar till bilar från 60-talet och framåt. Där köpte jag bakdelen av en Morris-Minor som jag ev ska ha till mitt bygge. Men, som ni förstår… det tar ett tag innan det är dags för det, och är en helt annan historia… ANM: JANUARI -17, NUMERA EN DESIGNAD KAROSS SOM SKALL BYGGAS FRÅN RÅPLÅT. FÖLJANDE KAROSSERIBILDER ÄR ALLTSÅ INTE RELEVANTA.
-
-
2013-05-18 Det är lång tid kvar innan jag behöver bakaxeln. Men innan jag lägger undan den blev nyfikenheten för stor att kolla vilket skick den är i.
-
-
Glädjande nog är den i nyskick. Nu ska jag bara göra det GM fuskade med… gänga ett hål för en magnetplugg, och sedan ska den ”limmas” ihop.
-
-
Framvagnen får också passera en snabbis i verkstan innan förvaring för kommande tider.
-
-
Bl a måste jag till viss del obducera den så jag blir uppdaterad om skicket… Så mer om det en annan gång.
-
-
2013-06-06 Från att bakaxeln verkade perfekt, upptäckte jag ett pajat diffdrev…
-
-
… men ett paket från USA för någon tusing rättade till det problemet.
-
-
Nu återstod bara att få ut det mesta av de små spån som gömmer sig här och där. Magneter på såväl påfyllning som min nya avtappning…
-
-
… huset fyllt med hydraulolja, värmepistol och två kupe´värmare, en kraftig borrmaskin, några klotsar, tvingar…
-
-
… och sen köra ”utta helvete” … och visst fick jag napp på magneterna. Nu är bakaxeln arkiverad för framtiden, och motorn får full fokus igen.
-
-
2013-06-15 Efter mycket rost-sprayande, värmande med gasen, stålborstande, bankande, och en blånagel.. är en del av framvagnen obducerad och…
-
-
… nu lagd i mitt lilla förråd för framtida bilbyggande.
-
-
2013-07-01 Måste nog tillstå att jag är svag för multipla avgasrör. På min motor är det dubbelt så många…
-
-
2013–07-28 Min ”beauty” kommer att få en ”något” längre motorhuv än den här skönheten…
-
-
2014-04-19 Av en bekant fick jag delar av en skrotad duett. Efter ett antal timmar hade jag med …
-
-
… Tigersåg kapat lös Torpedväggen och dörrsidorna, vilka jag förhoppningsvis kommer att använda. ANM: JANUARI -17, NUMERA EN DESIGNAD KAROSS SOM SKALL BYGGAS FRÅN RÅPLÅT. FÖLJANDE KAROSSERIBILDER ÄR ALLTSÅ INTE RELEVANTA.
-
-
Och här ligger karossdelarna i väntan på bättre tider.
-
-
Har gjort ett antal, mer eller mindre seriösa skisser av en kaross. Enkom för att se om det är möjligt att få till något med en så stor motor. Men det blir en helt annan historia.
-
-
2014-10-12 Efter att sneglat på skinngruppen sedan projektet startade – och allvarligt övervägt det senaste halvåret…
-
-
…har jag nu skrotat ner den italienska skinngruppen…
-
-
…för att använda till bilens inredning. Tanken är att det ska bli en tresitssoffa fram, utan baksäte. Sittdynorna är lösa, så de kan med rätt anordning justeras individuellt, men med gemensamt ryggstöd.
-
-
Fåtöljerna blir reservdelar eller nå´t… Skinnet är i alla fall såväl snyggt som kvalitativt.
-
-
Tom på baksidan av möblerna satt det skinn. Det kommer säkert till användning vad det lider.
-
-
Det har känts konstigt att omdisponera hårdvaran på detta sätt… Och i vardagsrummet får man sitta på golvet… *smile*
-
-
För att förvara ryggstödet på ett lämpligt sätt, skruvade jag ihop en ställning…
-
-
… som den hänger på, insmord och grann, och ett lakan över.
-
-
Efter att jag tog in karossdelarna och inspekterade, kan jag …
-
-
… tänka mig att det faktiskt är mindre jobb att bygga nytt – från scratch.
-
-
Det är alltid en massa rost och skevt när en börjar rota bland plåtarna. Men-men, karossen är en helt annan historia, så åter till motorn. Den måste funka först…
-
-
2014-11-14 Jag har fått tag på en NOS ratt från Ford 1938. Med lite fix går den nog att använda. Endera tidsenligt bakelitsvart, eller benvit, eller kanske maronröd.
-
-
Har köpt instrument från Volvo 940 –95 som jag tänkte bygga in i separata instrumenthus,
-
-
I CAD-en har jag ritat nya instrumenttavlor och skrivit ut på fotoprintern.
-
-
Original har hastighetsmätaren en skala som går till 240 km/tim, men på en bil från 1934 är det mer troligt att mätaren går …
-
-
… till 160 km/tim. Jag fixar ett pulshjul med fler tänder för att få mätaren att visa mer än original. Hos en skärfirma ligger nu filer för skärning av plåtvisare. Ev har jag planer på att printa tavlorna i rött och måla visarna i detsamma… Vi får se vad det blir.
-
-
2015-02-14 Har nu fått hem visarna som skall användas i instrumenten så småningom. Jet-flex gjorde jobbet helt perfekt.
-
-
2015-03-21 Eftersom motorn är sjukt lång… huven blir bortåt 3meter… så kommer ju hela tiden tankarna på om det över huvud taget är möjligt att bygga en bil kring den. Här har jag riggat upp några tumstockar för att illustrera framändan av huven, alltså kylarens bredd och höjd. Om jag antar att kylaren sitter på 1300mm, ögonen på 1700mm höjd så saknas som ni kan se 3m i bredd på 11,5 meters längd. (det vita strecket är ett 3m måttband) Sikten över skärmarna …
-
-
… blir ju förstås bättre. Tumstocken på marken är 2m, VANen jag tagit axlarna från är 2040mm. Siktvinkeln nedåt är ca 7 grader, vilket är med marginal godkänt, eftersom det räcker med 4grader enligt SFROs handbok. Hör gärna av er med uppgift om hur långt fram man kan se när man sitter i vissa extrema bilar som är fabriksbyggda.
-
-
2015-05-31 Jag har haft en bit av skinnsoffan hängandes ute sedan i höstas. Nu hänger den i den solen (den lilla som finns), och har ännu inte visat på något som helst tecken att mattas eller tagit någon skada. Bra kvalité, alltså.
-
-
Jag tror inte jag har visat er mattan jag funderar på att använda i bilen. Det är en turkisk ullmatta som jag tidigare hade i vardagsrummet tillsammans med den italienska skinngruppen. Den ska nu tvättas och arkiveras till det är dags att bygga karossen.
-
-
2015-08-16 Jag är innehavare av en turkisk ullmatta som jag tänkt att använda i bilen.
-
-
Vansinnigt skitig, men vatten och Galltvål löste detta. Randen ni ser i mitten är inte skugga, utan gränsen för ren respektive skitig.
-
-
Galltvålen (flytande) är makalöst effektiv. Vinspill som det här fixar den.
-
-
Det är en fantastiskt fin matta i vinrött och någon odefinierbar creme-färg, alltså kommande bilens färger.
-
-
Efter torkning i solen, täckte jag ytan med lakan, rullade ihop…
-
-
… täckte med ytterligare lakan och placerade den på en hylla i förrådet. Under hyllan står ryggstödet, ni vet det i rött skinn. Apropå skinn…
-
-
… Ni kommer ihåg skinnbiten jag hängde ut som provbit. Här syns den (biten till vänster – den lilla) efter att ha hängt ute i ett år. I sol, regn, snö och blåst. Den är blekt, men absolut fortfarande helt okey i färgen. Jämför…
-
-
…med hur baksidan ser ut. Så – turkisk ullmatta och italiensk skinnsoffa – det blir nog bra. Men först har jag en motor att bygga, så det blir en helt annan historia.
-
-
2015-12-02 Apropå ”huvkråka”… Allan, en trevlig man som uppenbarligen är en riktig konstnär i själ och hjärta och inte minst sina händer, har sänt mig bildexempel på vad han kan åstadkomma med ”svets & fil” i rostfritt. Helt otroligt!! Bedöm själva om ni skulle kunna göra något liknande. Definitivt inte jag…
-
-
… i alla fall. Denna gentleman har erbjudit sig att skissa på en kaross till min maskin, och jag ser verkligen fram mot detta. Men-men, ”- Tålamod är en dygd” som far skulle sagt… Motorn måste funka först… eller… får man tjuvkika lite i förväg…
-
-
2016-04-03 För att se hur mycket plats det finns för oljetanken som ska sitta mellan oljerenarcentrifugen och vattenpumpen (under drivaxeln) har jag…
-
-
… fått botanisera i skrothögen för att sedan…
-
-
… fått rigga upp maskineriet som det är tänkt att sitta i färdig bil.
-
-
Det här var spännande och blev inte riktigt som jag tänkt mig. Garaget är för kort…
-
-
Det blir en maffig klöns…
-
-
…som andra bilar kan stå i skuggan av.
-
-
Om jag fäster om kylaren, så kan jag flytta framaxeln ett par dm bakåt.
-
-
Och här syns det att min ram skall böjas av nedåt för att passa mot bilens framskärmar.
-
-
Hoppas inte Morris Minorn är för liten. Den måste breddas några dm men höjden kanske är fel också. Från positionen i bilden ska den höjas ca 3-4 dm på färdig bil, men det blir en annan dag.
-
-
2016-04-09 Jag ska definitivt inte hålla på med vare sig chassie eller kaross nu innan motorn går och fungerar klanderfritt. Men, jag behöver veta hur mycket plats det finns för oljetanken, och så kan jag inte låta bli att kolla lite… Det är ju bra att ligga några steg före. Så, här har jag parkerat framaxeln framför motorn… och visst – visst är det kittlande.
-
-
Men efter att axeln vält några gånger insåg jag att det måste till något radikalt. På vinden hade jag en grej jag svetsat ihop för några år sedan, för att kunna hantera en växellåda. En ram med 4 saxdomkrafter…
-
-
… monterades på undersidan av balken med några plattjärnsbitar och pressmuttrar. På så sätt…
-
-
… kan axeln höjas och vinklas hur som helst och med god precision.
-
-
Jag har Googlat som en tok på däck. Tror nog att ”riktiga” veterandäck blir dyrt och troligen inte så bra. Tänker mig att ett helgerån med mer moderna däck blir billigare och med bättre vägegenskaper. Det utslitna däcket på bild är ett 235/70×15. Själv har jag planer på att använda 215/85×16. Det däcket är alltså 215mm brett och 772mm högt. Synpunkter, någon?
-
-
En massa jobb, men det var perfekt att börja ställa ihop enheterna. Somt passar bra, somt passar dåligt.
-
-
Oljerenarcentrifugen är snuskigt nära rambalken sedan jag backar framaxeln flera dm.
-
-
Planen är att lösa detta med massivplåt svetsat mot ett kraftigt fyrkantrör som hänger över A-armens infästning…
-
-
… alltså, vanlig ingenjörs-smedkonst. Jag ämnar låta datorns beräkningsprogram analysera spänningarna i ramen.
-
-
Jag har skohornat framaxeln bakåt så mycket som möjligt…
-
-
… ända fram till oljefiltren.
-
-
Sugröret tangerar nästan lagringen… och oljefiltren smeker framaxelns linjer. Längre bak går det inte att komma.
-
-
Men detta har inte skett ostraffat.
-
-
Generatorn får för lite spejs… Något måste byggas om. Innanför generatorn går pipan mellan avluftnings- och oljetanken, så det är inte bara att vinkla in den.
-
-
I värsta-värsta fall, får jag montera en yttre spännrulle. Nackdelen är att det inte är bra att bryta en rem inåt samt att rullen måste ha en stor diameter. Får fnula på det.
-
-
Ytterligare en bild framifrån.
-
-
Spännande att se hur det kan komma att bli.
-
-
Jag har försökt riggat upp för att se hur det skulle kunna bli. Herrejessus! Den blir stor… och hög… Jag måste tyvärr flytta framaxeln framåt och sänka motorn. Detta innebär att jag måste gräva ur lite i framaxeln för att få ner kylaren. Golvet inne i bilen blir för högt annars. Skärmarna på Morris-bakänden skall utökas betydligt åt alla håll. Synfältet över kylaren är helt okey.
-
-
Och för att inte få en tvär krök på kardanstången ska motorn ner… Markfrigången för startmotorerna kommer sålunda att decimeras, vilket förmodligen gör att de någon gång demoleras. Men… Mer om detta… en annan dag.
JO! Det var så sant… Jag är rätt så kass på det här… Kan ni höra av er med synpunkter! Alla synpunkter mottages med största tacksamhet. När jag sitter på stolen och kollar på bygget, så blir jag alldeles tom. Hjälp mig, Please! . *Anm 2016-04-12 Hoppets lampa lyser nu så skinande och klar. Läs: ”Tankar och Funderingar”
-
-
2016-05-22 Jag har visat den förut, men kan inte motstå att lägga den här igen. Visst är den här Mercan en skönhet…
-
-
… med sina långa svepande skärmar.
-
-
Smaken kan ändras med åren. Den här var länge min absoluta favorit, tills jag såg…
-
-
… en så’n här. Ja, jag lever i fel tid.
-
-
Jag har pratat väl om den här vinkelslipen många gånger… 260 spänn för ett decennium sedan och otroligt många timmar i tjänst. Här kapar jag sönder fästet för kylaren som tidigare satt på stativet.
-
-
Tanken är att kylarfästet skall bära framaxelbalken, och balken skall hålla kylaren istället. I bild ser vi traversgrejset jag köpte för ett antal år sedan. En av mina mest älskade investeringar. Jag har kompletterat den (dem) med extra brythjul så att de går sakta och lyfter mer.
-
-
Så här kommer axeln att sitta jämfört med motorn. Kylaren behöver inte sänkas ner i framaxeln. Höjden verkar bli bra som den är. Totalt ca 1350mm, samma som Cadillac V16
-
-
Man kan ha synpunkter på att framaxeln borde sitta ännu längre fram jämfört med kylaren, men det är inte lätt att få till alla önskemål med en motor på 2,5 meter.
-
-
Placeringen av servopumpen sprack… Det är alldeles för trångt nere vid framaxelbalken, så tankarna går mot att montera den högt… snett ovanför oljerenarcentrifugen.
-
-
Det finns inte så mycket plats att ”svänga” pumpen för att spänna remmen. Jag vill inte att slangen på ovansidan kommer för nära avgaspiporna. Därför blir det en gejder av ett par rostfria axelbitar och lite plattjärn.
-
-
Här är jag igång…
-
-
… och här en bit på väg.
-
-
Typ, så här tänkte jag att den ska sitta.
-
-
Men, då tarvas det att få till några plåtbitar…
-
-
… att fästa fästet i.
-
-
Så här är jag i full fart med att punkta upp grejset.
-
-
Och så här blev det efter svetsning…
-
-
Återigen, en rostig järnbit, och resultatet… den pillimoj som håller ihop axlarna samt fäster spännskruven för remmen.
-
-
”- Jag lägger väldigt myck’e tid på små små detaljer…” Här ett 2mm brett (smalt) spår för en skruvmejsel. Spåret går inte ända ut över kanten, alltså det är inte sågat. Avsikten är att inte skruvmejseln skall hamna ”off centrum” och skava i färgen. (i hållaren, föregående bild)
-
-
Har jag sagt att jag tillverkar en helsikes massa skruvar.
-
-
Här ett provmontage.
-
-
Och här på plats på motorn. Det börjar bli trångt. På baksidan ska det sitta ett förstyvnings-stag, men det blir en annan dag.
-
-
Jag googlade runt efter en kvalitativ billack att måla motorns detaljer med. Fann då detta som säljs av TIPRO. Döm om min förvåning – Jag sa: ” Döm om min förvåning”… När det visade sig att generalagenten ligger i min lilla ort Kil. Vad är oddsen för det? Hur många orter och städer finns det i Sverige?! Hur som helst… Grundfärgen är en suuuperkvalitativ epoxy, med en maroonröd täcklack. Målning kommer att ske så småningom… alltså en annan dag!
-
-
2016-07-23 En del av dagen har ägnats till service av Herkules golvmatta/or. Öppnat lakans-rullen, vädrat och dammsugit.
-
-
2016-08-10 Det är nu lika bra att ta tjuren vid hornen och riva isär framaxeln. Den är för stor för att ha i verkstan eller på vinden så… det finns ingen återvändo.
-
-
Skitigt och väldigt lätt att klämma fingrarna. Blånagel är mer regel än undantag.
-
-
Om man ska lossa omöjliga skruvar/muttrar finns det bara en grej som är helt överlägsen. En molybdendisulfidspray som heter Caramba. Första gången jag stötte på den var på 70-talet. För hopplösa grenrörsmuttrar är den perfekt. Börja spraya en vecka före demontage, så lossar det hur enkelt som helst. Jag har genom åren testat det mesta… kylsprayer… och … ”you name it”. Caramba är absolut bäst! Punkt!
-
-
Här är framvagnens Camberjustering. Man placerar lämpligt antal shims på baksidan övre länkarmsaxel.
-
-
Skitigt! Alla leder ska bytas, så på de flesta …
-
-
… kapade jag muttern med kapskivan. Men…
-
-
… ett dylikt verktyg är guld värd. Stick in vid leden, banka ”utta hilvitta” med smideshammaren, så släpper leden ur sin kona.
-
-
Förmiddagens arbete resulterade i en skottkärra med grejor som sedan utsattes för…
-
-
… avfettningsmedel och högtryckstvätt.
-
-
Finns inte en chans på miljonen att jag skulle fått ställa skottkärran i uterummet för torkning av delar om jag haft en sambo. Nu återstår, maskinstålborstning, blästring och grundmålning innan förvaring, men det blir… en annan dag.
-
-
2016-08-20 Finväder och lite blåst… En perfekt dag att maskinstålborsta framvagnsdetaljer ute i trädgården. Längst upp på framaxeln kan ni se något påmålat klägg som har runnit. Stenhårt att slå bort med hammare och stämjärn, men skiten smälter och kläggar ner med maskinstålborsten.
-
-
Nåväl, ett antal timmar senare, med många pauser. Pauserna är nödvändiga eftersom maskinerna vibrerar rejält och händerna tar stryk av det. Jag har kompisar som jobbat med att köra motorsåg, och får vita fingrar så fort det blir det minsta kyligt. Skyddsutrustning – GIVETVIS! Gasmasken (inköpt på Biltema) har ett partikelfilter. (alltså inte gasfilter) Jag antar att ni tror att jag skarvar och överdriver när jag säger att jag använder den alltid när jag slipar eller kapar inne i verkstan, trots att jag har ett kraftigt dragskåp. Jo, det är faktiskt sant, jag har det. Enda undantaget är när jag orkar hålla andan hela slipningsoperationen. Detta betyder att jag sliter på – av – på – av – på – av… säkert 50 gånger under en kväll…
-
-
En kärra delar för vidare transport mot blästring.
-
-
Som jag skrev på Tekniksidan… Jag brukar köra med förkläde när jag använder stålborste i vinkelslipen. Nålarna bromsas effektivt mot luften och tyget, men en och annan hittar ibland in där den inte hör hemma.
-
-
Jag skall byta ut dessa skruvar så att det blir nytt. Endast 12.9-kvalité kan vara tänkbart i en dylik applikation. Nu är det lämpligt att ta en paus för att repetera Tekniksidan punkt 10, men även den nya Punkt 37…..
För att klippa av en M12 – 12.9 tarvas:
R x R x Pi x brottgräns x 0,9 x Tau……
6 x 6 x 3,14 x 1200 x 0,9 x 0,6 = 73287N
Alltså 7,3ton
-
-
Över allt på forum och tekniska bullentiner om VAN G20 kan man läsa om alla förståsigpåare som säger att alla gummibussningar i framvagnen skall bytas. Frågan är hur många som har gjort det. Hur jag än har letat, har jag inte funnit hur man gör. Och döm om min förvåning, när det visar sig att själva grundbulten – förlåt – grundaxeln, är svår att få tag på… Va! Till en Cheva!! Mer om detta längre fram. Här börjar jag i alla fall borra för att få bort en gummibussning. Skitjobbigt!
-
-
När jag till slut – till slut – hade fått borren arr klättra runt bussningens inner och ytterhylsa, och skurit lös gummit från desamma, var det ”bara” att peta ur den med en mejsel.
-
-
Sen var det, också ”bara” att slå lös innerhylsan från axeln. Fastrostat fjäderstål med en makalös spänst.
-
-
Innerhylsan. Är det någon som tycker jag borde köpa en bättre kamera? Någon som har en överbliven liggande kanske…
-
-
Och så samma operation på andra sidan. Jag tycker GM har gjort en skitdålig konstruktion här. Att de låter bussningen bara sitta i de två plåtväggar som syns i bild. Det borde varit ett insvetsat rör som bussningan sitter i. Jag kanske gör om detta framledes. Ni ser att högra väggen (stående plåtviket) inte ens ligger mot bussningens fläns, eftersom väggen böjt sig vid någon påkörning någon gång.
-
-
Trots detta så satt bussningarna som själva djävulen. Men en klyvning med bågfilen fixade detta.
-
-
Några hammarslag löste den från sin viloplats. Nu får den vila i skrotlådan. Det skulle jag behöva också… Vid det här laget är jag rejält dyng-svett.
-
-
Gummibussningens ytterhylsa.
-
-
Brickdjäveln däremot – sitter som berget. Funderade länge på om jag tänkt fel. Men det måste vara så här. ”Well!” Värma meed gasen… Dock ett stort problem med detta. Röret innanför är fyllt med gummi mot axeln. Det fungerar alltså som en gummibussning det också. En dylik axel skulle jag behöva ny – gånger två. Fann efter länge letande ett par på E-bej, för 2,5 tusingar styck!!! Det får anstå så länge.
-
-
Nu har jag slagit mig svettigare än svettig. Den sitter som berget. Caramba rostlösningsolja med grafit och en natts sömn för mig kanske kan få lös den.
-
-
Konstruktionen är alltså att röret (som sitter klämt i skruvstycket) sitter fast i framaxelbalken med överfallsbyglar. Röret är fyllt med gummi mot axeln så de kan rotera något mot varandra. I var ände av axeln och mot nedre länkarm sitter bussningar som också är gummifyllda. Jag har tagit mig en rejäl fundering kring detta. Eftersom axel/gummi/rör-grejen är så attans dyr och svår att få tag på, så kommer frågan… kan jag tillverka en själv istället – utan gummi. Som jag ser det så förstår jag att GM ville ha extra mycket gummi som dämpar vägljud, eftersom man sitter rakt ovanför framaxeln i en Van. Den modell jag utgått från har dessutom självbärande kaross. I mitt bygge sitter framaxeln dels 3 meter framåt, men jag tänkte även ha gummi mellan min ram och kaross.
-
-
Hur gick det med den hopplösa brickan då? Jo, jag sprayade på Caramba rostlösningsolja på kvällen, morgonen, eftermiddagen och på kvällen slog jag lös den på första hammarslaget. Caramba är super-opptimoppsi-skittoppen-fördjävla bra. Tro mig! Nu ligger delarna hos Kils Blästrings och Målningsservice, men mer om detta – en annan dag.
-
-
2016-09-03 Framaxelgrejorna tillbaka från Kils Blästrings och Målningsservice. Jag hade otur med regn och fukt som synes, men det löser sig.
-
-
Jag har länge funderat på vad jag ska måla chassit med för färg. Länge tänkte jag på billack och liknande, men nu har jag istället valt en ”vanlig” färg för metall. Så min ram blir alltså målad med samma färg som tex ett cykelställ. Men, jag har målat delar på min picup med den här och är riktigt nöjd. Den innehåller zink, så man behöver ingen grundfärg. Jag tänker att det är enklare att bättra och greja under bilen om det är enkelt att måla. Jag kryper under med en roller och fixar de stenskott som dyker upp. Vardagspraktiskt. Färgen heter Alcro Komplett och jag har köpt den på Colorama i Karlstad. Mer om detta kommer en annan dag.
-
-
2016-09-23 Framaxelbalken ligger i vägen så den måste plockas undan. Innan det har jag svetsat…
-
-
… och målat, så att den inte…
-
-
… ska rosta under lagringstiden. Alcro Komplett. Metallfärg med zink – Superbra! Behövs ingen grundfärg. Så nu kan den ligga och vänta på… en annan dag.
-
-
2016-10-21 De ”förnuftiga” hjul jag tänkt, blir inte bra på en bil med hjulbas som en Bugatti Royal. Hjulstorleken måste upp för att inte förstöra de klassiska linjerna. Pappskivorna visar Ø770mm respektive Ø880mm. Den senare är då klassiska lastbilsdäck 6,50” – 20”. Jag tänker som min kompis Bildoktorn säger… ”- De här blir dyrt – dyrt – dyrt…”. Någon som har pengar som ligger och skräpar till ingen nytta…? Någon? Ähh, va faaan!
-
-
Så därför blev det ett steg framåt, men två steg tillbaka. Jag uppdaterar fram och bakaxel från VAN G20 till dito G30. Detta för att få kraftigare hjulinfästning och bromsar. Med större hjul blir den roterande massan större och momentet på bromsarna högre eftersom hjulradien ökar. Någon som har en framvagn från en G30…? Den här bakaxeln har legat och väntat på mig hos Frykmalms beg bildelar i Karlstad. Det kan vara svårt att se proportionerna, men betänk att hjulskruvcirkeln (det heter inte bult – en bult har inga gängor) är drygt 165mm, så kan man få en uppfattning om hur stor bromstrumman är. Någon som behöver fram och bakaxel från en G20… Någon?
-
-
2016-10-28 Den nyinförskaffade bakaxeln kan ju naturligtvis inte ligga ute i regnet, så in för kontroll.
-
-
Detta moment är alltid sååå spännande. Att öppna locket till en växel.
-
-
Jag blev inte besviken. Super fräscht samt en GM diffspärr… Jo, jag tackar! Det blir bra när man försedd med stråhatt åker ut på en äng för picnic och gärna vill ta sig därifrån.
-
-
Så då blev den uppfylld med 2,6 liter Q8 GL5 Syntetisk växelolja och igenklistrad. Jo, det var så sant… den fick en skvätt Omega 917 packningsfixare också.
-
-
Jag har ju som ni sett jagat fälgbanor till mina hjul. Hjulen måste vara stora. Pappskivan motsvarar alltså det som komma skall. Fälgbanor och däck kommer från Maskindäck.se. Stort sortiment av däck till tyngre maskiner, kunnig och trevlig personal och superbra priser. Rekommenderas!
-
-
Hos bildelsförsäljaren SteppNChris har jag fått tag på begagnade fälgar från en Dodge militärlastbil som jag ska ta fälgcentum från. De säljer en massa olika bildelar för jänkare och har ett eget fälgmärke som heter Wild Wheels. Gå in och botanisera där, så får ni se djäkligt många coola fälgar. Jag fattar inte att folk kan komma på nya modeller hela tiden. Dett vär dett för dännö gånga!
-
-
En gammal kompis hjälpte mig skissa lite…
-
-
Det är en process att finna rätt linjer
-
-
2016-11-26 Jag tar alla chanser att kolla hur saker funkar. Här ett gångjärn på en baklucka till en skåpbil. Dörrarna på Söderström-bilen kanske kommer att ha gångjärn på en sida som lutar. Detta innebär att upphängningen måste göras fiffig för att inte dörren ska ”falla” ner.
-
-
Här är en av skisserna jag funderar på…
-
-
Att täcka med plåt under skärmarna har jag tidigare tyckt vara apfult… men nu börjar jag svänga … Det är faktiskt ganska coolt det också.
-
-
En ”work-shop” gav vid handen att det funkar…
-
-
… men det går åt en del plåt och skrot…
-
-
… för att få till denna…
-
-
… djäkligt stora bil.
-
-
Det är svårt att inte ryckas med i fantasierna om karossen… Här lite snack med min måg Mattias. Dottern Anna ”Fey” är vidvinkelfotograf. Det är hon som servar hemsidan. Säg Tack till henne!! Utan hennes insats, ingen hemsida.
-
-
Det finns tre bilskrotar i Sverige som är mina favoriter. Den här cabben kommer från en av dem, nämligen Eklunds Bildelslager i Skövde. Dan Eklund är en av de mest sympatiska och trevliga människor jag mött. Jag har gjort en del affärer med dem genom åren, som tex en växellåda till skogspicupen. Det visade sig att lådan inte höll måttet, men Dan var fantastiskt välvillig och hjälpsam så att allt löste sig till det bästa utan tjafs. Eklunds Bildelslager, Rekommenderas varmt!
-
-
Det är inte gratis att bygga en veteranbil, men nu står alltså en sufflett från en Ford Mustang GT 1994 – 2004 på hallgolvet hemma. Varför det blev just en sådan..? Jo, jag har en dylik bil (1994) sedan 16 år tillbaka, och har själv bytt tyget på den för ca 10 år sedan. Därför har jag lite koll på hur den är uppbyggd, och därför också lättare förstår hur jag ska bygga om den. Men det är faan inte lätt det ska ni veta. Väldigt många leder, vajrar, snuddar, gummiband och ”fan & hans moster”. Men det löser sig vad det lider. Nu har jag i alla fall något att mäta på.
-
-
Sufletten är alltså hydrauliskt driven. Här är hydraulpumpen till detta. En sak som är surt med denna konstruktion är att de två cylindrarna som gör rörelsen ofta går sönder. Jag har googlat skallen av mig för att hitta lågpris-cylindrar till min sommarbil, men inte lyckats. Funderar på om jag ska bygga egna till ”Söderström -34” istället.
-
-
Från Allbilsskroten i Länna fick jag tag på den här framvagnen från en krockad Van Express 3500, de tom skar lös den åt mig. Från den skall plockas delar till Söderström –34. Bilen är en –05a, så det är betydligt modernare grejor en den gamla framvagnen jag tänkte ha förut.
-
-
Kraftiga grejor… Krängningshämmare Ø35mm…
-
-
… styrstag Ø32mm…
-
-
… bromsskivor 38mm breda. Men mer om detta… en annan dag.
-
-
2016-12-04 Jag håller på att läsa in mig på framvagnsgeometrier igen. Har funderingar på att bygga fixturer som håller länkarmarna i rätt position och kan skutas in mot ramen vid svetsning. Då har jag själv koll på hur grejorna sitter istället för att lita på det som GM gjorde på VANen. Om inte väghållningen blir bra, så vet jag då i alla fall vad jag gjort och kan utgå därifrån vid justeringar. Annars famlar man bara i blindo. Men det tar vi mer om… en annan dag.
-
-
2016-12-09 Som sagt… jag pluggar framvagnsgeometrier. Attans massa parametrar som samverkar. Tex lutningen av övre A-arm… som påverkar vid kraftig inbromsning. Och ju mer jag lär mig, dess mer inser jag att jag inget begriper. Men jag kanske lär mig något… en annan dag.
-
-
2016-12-16 Suffletten ligger fortfarande kvar på hallgolvet. Som singel kan man ha det så. Den ligger där, dels för att det är fullt överallt, samt att jag mäter och funderar hela tiden.
-
-
Det ser ut som att cab-ställningen i nerfällt läge kommer att hamna på ovansidan karossen, till skillnad mot hur det är i donatorbilen (Mustang) Det är inte helt lätt att få till det där infästningsjoxet…. Och cylindrarna pekar rätt in i dörrhålet. Men det får lösa sig… en annan dag.
-
-
2016-12-22 Nu har jag fått hem en pall grejor från Maskindäck.se. Fantastisk service och trevligt bemötande. Martin var den ende av alla jag frågat som gjort sig besväret att söka efter fälgbanor till mitt projekt. Dessutom…
-
-
… fixade han fyra däck som ska användas på bilen. Det är en typ av äldre smala lastbilsdäck som bär över 1200kg per styck. De är nästan 9 dm höga, men läskigt och rent av löjligt smala med dagens mått mätt. Slitbanan är endast 12 cm. Ja, ni läste rätt… Men det var så det så ut på den tiden. Vi får se hur det blir när jag gör ”work shop” med dem och jämför bredden på däcken med bredden på bilen. Men googlar man bilder på Dusenberg och Packard från den tiden, så är däcken löjligt smala i förhållande till skärmarna, och jämfört med dagens. Hur detta blir får vi se… en annan dag.
-
-
Den första bilden längst upp i denna flik är en Cadillac V16 -30. Så här är skillnaden mellan Herkules och den bilen.
-
-
Dusenberg -31. Foto finns också längst upp på denna flik.
-
-
Bentley. Visst är det här en mäktig bil… Tänk er att den står bredvid er vid rödljuset… Kolla hjulen.
-
-
Ooops! Inte så stor i alla fall.
-
-
Men den här godingen då Mercedes 540 K … Lång, slank linje.
-
-
Nejdå… den kan gömma sig bakom Herkules.
-
-
Inte ens en Rolls Royce Phantom II -29 står sig i storlek.
-
-
Men den här då… Bugatti Royal. Den största bilen från den tiden (eller alla tider, vad vet jag) Jämför hjulen med mannen.
-
-
Här med en annan kaross, men samma storlek.
-
-
Hjulen är markant större än Herkules, men längden skiljer bara höjden på ett A4-papper. Men när jag får på stötfångare så skiljer det i princip inget på längden. Så här blir det när man bygger världens genom tiderna första och enda raka 16-cylindriga bilmotor.
-
-
Många hembyggare har ju förkärlek till Lotus Seven… Den blir löjligt liten i jämförelse med Herkules. Det går nästan 4 Lotusar på samma sidovy-yta som Herkules.
-
-
Vi kan också jämföra med ytterligare några modernare bilar… Här Rolls Royce Wraith
-
-
Eller varför inte en Golf 7.
-
-
Och till sist en Volvo V70. Hur stor den är vet väl de flesta. Och vi kan konstatera att det inte är så mycket som syns av bilen om den är parkerad bakom Herkules. Men mer om detta… en annan dag.
-
-
2017-01-09 En skrothög med sparat material och några timmars…
-
-
… arbete blev ett stativ att hänga suffletten i. Med mitt utförande så går det att justera vinkeln på stativet, så man lätt kommer in på cabbställningens undersida genom att helt enkelt vinkla upp den.
-
-
Lite färg om än svart skapar glädje i jämförelse med rost.
-
-
Ska bli skönt att kunna härbergera cabben på ett vettigt sätt.
-
-
Och här står den nu, betydligt bättre än på hallgolvet inne. Nu har jag fanimej grejor i vartenda utrymme i hela huset som hör till projektet.
-
-
Från bästa VERKTYGSBODEN kommer detta engelska hjul. Kanske lite tidigt eftersom hjul och ram ska byggas först, men det man har, det har man.
-
-
Testrullande lite, men som sagt… Jag har en lång väg innan det är dags för detta.
-
-
Ytterligare en investering. Tryckluftshammare från Vida XL. Jag har ingen aning om denna kinatillverkade grej kommer att funka. Verkade dock prisvärd (drygt 1400spänn) med fotpedal och tre underdynor.
-
-
Nog bankade den plåten utta bara hilvitta. Många tusen slag blir det… Men mer om detta… en annan dag.
-
-
2017-03-10 Femton sekunder efter att jag vaknat gjorde jag den här snabba skissen. Den föreställer instrumenteringen jag drömde om. Bilden är alldeles för knubbig, och ska dras ut mycket på bredden. Men tanken är att bygga ett instrumenthus med alla småmätare för att undvika bilden av en flygplanscockpit. Hela villebitten sitter i en oval som endera är rosenpolerad plåt eller polerad valnöt.
-
-
Fick hjälp att göra en skiss, men mycket återstår… . Från början var jag inne på att ha en stor ellips istället för ovalen i bild. Men det är troligen bättre att ovalen följer instrumentens linjer så det blir koncentriskt med harmoni. Hur det blir med det får vi se… en annan dag.
-
-
2018-09-05 Det här kan jag ju knappast lägga in i ”slutmontage”… Det hör ju inte ens till motorn… Jag ska bygga en fixtur att svetsa ekerfälgar i.
-
-
Det började med en tung 15mm rostfri plåt som kapades.
-
-
Mycket kapande blev det, men min omtalade 260 kronors Biltemamaskin hänger fortfarande i. Jag är också suuupernöjd med deras multikapskivor. För all kapning gick det endast åt 4 kapskivor….
-
-
Rund som en Zornbruds arsle.
-
-
Ett svarvat ämnesrör får här gängor…
-
-
… för att så småningom kunna hålla den omnämnda plåten. Det var lite kort om det. Mer… en annan dag.
-
-
2018-09-14 För sisådär en månad sedan beställde jag från Amerika en massa tunga grejor till bromsar och framvagn. Skickade dessa via ett transportföretag som heter JetCarrier.com och sålunda med containerfartyg. Supersmidigt! Googla och se nya möjligheter att köpa grejs i USA. Här är nu en del av lådorna på väg in i köket. (vart annars…?)
-
-
En del av de uppackade lådorna.
-
-
Hyfsat stor bromstrumma om man jämför med min fot stl 43. Den som säger att man inte kan köpa sig lycklig har fel… riktigt fel.
-
-
Här har jag av montageföretaget AMAB lånat en stor svarv för att kunna plana plåten. Ämnesröret jag nämnde i förra uppdateringen var till att kunna fästa plåten i svarvchucken.
-
-
Ett par timmar senare liknar den Zornbrudens yngre, något fräschare lillasyster. Hela villebitten ska som sagt så småningom alltså bli en ekerfälgfixtur. Men den blir inte klar förrän… en annan dag.
-
-
2018-10-12 Några tycker säkert att jag tappat tempot i byggandet… Inget kan vara mer fel. Jag tröskar igenom manualen ett varv till, och det tar en djäkla massa tid. Tillbringar halva dagarna på helgerna i sängen med datorn i knäet. Här har jag också börjat med ett embryo till ekerfälgar.
-
-
Det är som sagt ett embryo än, endast för att se om det går, och i så fall hur det ska göras. Jag har ju en fördel mot många andra att jag har tillgång till konstruktions och beräkningsprogram till datorn, så jag kan se var spänningarna är som störst. Men, detta är inte fokus än, först ska boken och motorn bli klar. …. Så… en…… annan… dag…..
-
-
2019-01-11 Jag har väntat och letat, och letat, och letat och letat. Men tack vare en uppmärksam läsare…
-
-
… så står hon nu hemma i bokhyllan och väntar på bilen. Jobba på, hej å hå…!
© Copyright: Kopiering tillåten om källan anges.