UPPSTART DEL 1

Så dags för film…

Uppstart - 1

Uppstart - 2

Summering:

Så har det äntligen skett – Herkules 1934 har startats upp. Lite ris men också väldigt mycket ros. Det började surt innan kameran sattes på med läckage vid förgasarna. Hade helt enkelt glömt tre av de fyra flottörhuspackningarna. Men sedan tickade klockan fram mot 19;34 och det blev dags för start. Ett stift i en kontakt hade släppt, så den gick bara på åtta cylindrar till en början. Lite pill och jag fick igång resterande burkar. Mycket fokus hamnade på att få alla ventillyftare att snurra. Ett oljekladdigt äventyr eftersom fläkten blåste olja både högt och lågt. Ett gisslande ljud långt fram misstolkade jag som spikningar. Sänkte därför tändningen radikalt, så det var väl därför den glödtände senare när jag skulle stänga av.

De som har använt Biltemas avgasbandage vet att det ryker en del om det. Varenda diskussionsforum vittnar om det. Jag har 15 rullar, så till slut blev det ogörligt att vara kvar, så jag fick bryta. Detta kommer att bli bra bara det fått ryka färdigt. Nästa gång blir det gasmask.

Några saker som är lite oklara och glimrar som frågetecken:

1) Tveksamt om alla ventillyftare roterar som de ska. Jag kan inte riktigt bedöma det… Kändes dock bättre andra körcykeln. Har diskuterat detta med blandade motormänniskor, bla min bror som jobbat på Volvo i 40 år. Anledningen till att några går tyngre är inte att hålet är för trångt, utan att det är så mycket klibbigt fett på. Beslutet blir att låta det vara, de släpper när det blir varmt.

2) Vattenpumpen verkar stå helt still… Kylvattenrören får inte de temperaturer som efterfrågas. Jag vet inte alls vad det kan vara… som att pumphjulet sitter löst… eller att jag glömt någon plastplugg någon stans…

3) Stroboskoplampan fungerade inte, så jag kunde inte justera tändningen på ett bra sätt.

4) Förgasarna går onödigt feta. Brände upp 2,5 liter soppa på den korta tid vi körde. Choken behövdes inte heller.

5) Det bullrar våldsamt. Hoppas det blir bättre på tomgång. Anledningen till det höga varvtalet är att ventillyftarna skall köras in mot kamaxlarna på det viset. Man kan säga att oljan (som det stänker mer av från vevpartiet vid högt varv) vattenplanar… eöhhm…oljeplanar mot kamaxeln.

6) Fortsatt mycket luft i oljan, men med den korta körningen kom inte oljan upp i driftstemperatur, så vi får avvakta och se.

Så som sagt… det är några grejor som inte är bra, men tänk allt som faktiskt fungerar. Alla tändpulser verkar komma rätt (jag skriver ”verkar” för det är svårt att ha kolla på alla 16 burkar), inga stora vibrationer så den kanar inte utefter golvet, lättstartad, startmotorerna orkar jobbet, oljetryck – inga skurna vevlager, … Ja det går att räkna upp en massa saker som faktiskt fungerar. Återstår en del ombyggnader, tex tändsystemet och en hel del utprovning saknas, men det löser jag… en annan dag. Over and out!

 ____________________________________________________________________________

2018-03-04

Dagens körning gick bättre så tillvida att kylningen fungerade. Jag hade missat att dra en skarv i returslingan, så det blev rejält kladdigt av all olja som fläkten blåste ut… Jag är riktigt nöjd med allt utom två saker.

1)   Eftersom inte allt är intrimmat, så slurpar den i sig vansinnigt mycket bränsle.

2)  Det är ett djäkla mekaniskt skrammel nerifrån vevhuset som det nu mekas med.

Fler filmer:

Uppstart - 3

Uppstart- 4

Uppstart- 5

Uppstart- 6

Resultat av dagens körning:

  • Oljetrycket stabiliserade sig på 3 – 3,5 bar vid 2,000rpm samt 1 bar vid 1,000rpm
  • Oljetempen stannade på 60°
  • Förtändning 22° vid 2,000rpm –  samt 10°vid 1,000rpm
  • Inget anmärkningsvärt differentialtryck över oljefilter kunde märkas
  • Fortsatt hög bränsleförbrukning, men jag har ingen koll på synkroniseringen
  • Kraftigt skrammel, troligen ljud från kullagerdriften av huvudaxeln som fortplantas ut.
  • Varvvillig, måste sätta på den elektroniska varvtalsbegränsaren som ligger i hyllan.
  • Väldigt hög ljudvolym på motorn generellt. På utsidan i slutrören är det tyst.
  • Nöjesfaktorn är mycket hög. Detta är skitkul!  🙂  🙂  🙂

____________________________________________________________________________________________