-
-
2014-07-04 Självklart kan det på en 30-talsmotor inte sitta en modern växelströmsgenerator. Efter att ha sökt av marknaden, insåg jag att det blir att fixa något själv…
-
-
Att ha en växelströmsgenerator som ser ut som en likströmmare blev alltså min mission. Att på så sätt tillverka en ”fuskgenerator” tycker jag är helt okey, eftersom utseendet också är viktigt.!
-
-
Efter att ha plockat isär en Bosch 55Amp, funderat på hur man kan dubblera den, kom…
-
-
… min snilleblixt. Genom att ta en 100Amp-generator från Biltema…
-
-
…mäta in den mot ett rör…
-
-
…svarva, fräsa kylhål…
-
-
…svetsa på plats…
-
-
… montera kylgaller, spackla.
-
-
Svetsa några bitar och svarva dem till…
-
-
… en gavel, så börjar man se…
-
-
… vart det börjar luta.
-
-
Ooops… Tiden går fort när man har trevligt, dags att kojsa…
-
-
Tyvärr är kvalitén på Biltemas billiga generator inte den bästa, så framtiden får utvisa om den pallar.
-
-
Hur som helst… Här är den klar, målad med svart färg som sig bör, och ventilationsgaller för kylningen…
-
-
Några svarvade plastbussningar som isolering för kablarna, montering och…
-
-
skåda! en stor likströmsgenerator på 100Ampere med växelströmsgeneratorns fördelar.
-
-
2015-08-07 Det var längesedan vi hörde något från den här lilla rackarn… Och enligt statistiken, så är det den grej som beskådats minst på hemsidan. ”- Abbans!” Den förtjänar mer än så. Hur som helst… Ute på baksidan hämtade jag den här balkstumpen…
-
-
… som via en pappmall (Corn Flakes-paket) fick en ritad profil…
-
-
… som sedermera blev urkapad till det ena fästet.
-
-
Det andra fästet följde strax därpå
-
-
Sådär, nu är Dynamon på plats också. Lägg märke till det kosmetiska hålet i bortre fästet. Utan det såg det väldigt klumpigt ut.
-
-
Dynamon lämnar ca 90 Amp vid 1800 motorvarv. Det som saknas är spännarmen samt en rörbit mellan fästena. Det blir en annan dag.
-
-
2015-08-16 Nu har jag fixat det sista på Dynamon också. Här en gängad axel samt rostfria kupolmuttrar limmade på långa skruvar…
-
-
… och här en klassisk gammal remspännare. Nu en fråga till publiken: Tycker ni att Dynaomons fästen (på föregående bild ) skall vara svarta eller som blockets vinröda? Svara med mejl – adressen står i Gästboken.
-
-
2016-08-28 När jag för en tid sedan placerade framaxeln på sin plats mot motorn, kunde jag konstatera att dynamon låg pyrt till. En kortare rem verkar ha löst det problemet. Därför blev det nu dags att korta spännarmen.
-
-
Med denna bild vill jag visa er att man kan använda kopparbitar av olika slag som ”botten” när man ska svetsa igen tex hål (eller en slits i en spännarm) Placera kopparbiten strax under ytan så blir det perfekt när man slipat efteråt. Elda inte smältan direkt mot kopparen, utan låt smälta rinna ut över kopparn. Då fastnar den inte. Funkar perfekt!
-
-
Spännarm, modell kortare.
-
-
Och här på plats. Och, ja… det går lätt att plocka lös remmen vid byte. Ser ni den extra monterade jordningsskruven i botten av generatorn. Fan för mig, om jag glömmer sladden där. Ni får påminna mig vid slutmontaget – en annan dag.
© Copyright: Kopiering tillåten om källan anges.