Ett galet motorprojekt som började som en pojkdröm
Vevaxelproblematik
Redan tidigt i projektet kom jag på en lösning för att koppla ihop vevaxlarna.
Att axeländarna och för övrigt hela vevaxeln skulle klara vridmomentet, det räknade jag ut…
Men när jag lade alla axlar på rad så insåg jag att det här blir nog besvärligt…
Genom att mäta de tre frekvenser vevaxeln svänger med… Det är två på tvären samt en torsionssvängning så kunde jag räkna ut egensvängningstalet för hela axeln.
En omfattande konversation med några företag i USA som tillverkar svängningsdämpare inleddes. Tanken var att placera dämpare mellan varje axel. Det gick inte bra.
Det finns alltså en anledning till att raka motorer har max 8 cylindrar. Det går inte att ha fler, vevaxeln går av. Redan Rolls Royce byggde tidigt (20-talet?) egna dämpare av impregnerat bomull… Här krävdes det alltså något radikalt!
För att nu inte projektet skulle sluta här.. och min pojkdröm gå i kras… började jag räkna på att koppla ihop vevaxlarna i skarvarna mot en central axel i mitt långa bärande oljetråg. Jag tar alltså ut momentet mellan varje block för att förhindra den stora torsionsvridningen.
Det finns svåra problem med att göra på så sätt. Ett av dem är radialbelastningen på vevaxellagren. Det gäller alltså att spänna kedjan på rätt sätt. (Allt är i skrivandes stund inte löst kring det…)
Ett annat allvarligt problem är en enorma kedjehastigheten. Kedjan utsätts för rejäla G-krafter när den slungas runt kedjehjulen.
Det gäller alltså att ha rätt kedja/drev för belastning och varvtal, samt att spänna den på ett adekvat sätt. (Här tvättas kedjan i ett superstarkt lösningsmedel för att få bort alla spår av rostskyddsmedel) Kedjor och drev jag jag köpt på Translev.
Ett problem som uppstår när man vill montera en ”huvud”-axel tätt intill vevaxeln är att där sitter det en oljepump…
Jag löser det genom att flytta ner oljepumparna. Axlarna som driver pumparna blir alltså utbytta….
… mot nya axlar som jag tillverkar av utstötarpinnar för formverktyg. De är härdade och slipade så det var bara att pressa fast dem med lite LocTite som glidmedel. LockTiten har jag köpt på Tools Momentum.
Kedjehjulen kommer att sättas fast mot huvudaxeln med klämförband. Men det är en annan historia…
2013-10-12 Kedjedreven har blivit försedda med en brotschad styrpinne mot vevaxeln. Läs om fortsättningen under fliken ”Transmission”