-
-
Maron V16 från 1931 – Skylt med tändföljd. Redan i projektets början stod det helt klart för mig att jag inte skulle ha fyra originalfördelare på en rad. Helst vill jag ha endast en, men dylika fördelare växer ju liksom inte på träd… I det läget tänkte jag i många timmar under tiden jag sprang i skogen…
-
-
”-Okey, skärpning nu, 1342*… två motorer, 1342… ettan tänder vid 0-grader… trean tänder på block två… 1342… fyran tänder… 1342… faan… tvåan… 1342… javisst ja, den tänder ju vartannat varv…1342…Ähh, från början igen…1342…” Ett antal timmar senare stod det solklart…
_____________________________________________________
* 1-3-4-2 är den ordning som de flesta 4-cylindriga motorer tänder, alltså i vilken ordning ”fåglarna flyger ur boet” , eller puffarna kommer ur avgasröret…
-
-
Om man betraktar bygget som två V8or, alltså som med amerikanska crossplane-vevaxlar. Då betyder det alltså att mina två första motorblock delar på en fördelare, och de två bakre delar på en annan. På bilden syns en av de två 50.000volts-fördelare jag tänker använda. Helst skulle det vara brytarspetsar på en 30-tals konstruktion, men jag kan inte motstå den höga spänningen.
-
-
När det stod klart för mig att motorn tänder som två V8:or då blev ju frågan.. Hur tänder de sinsemellan?! Svaret på den frågan fick jag fram via en barndomens ”smatterkråka”. En smatterkråka är, för den som inte haft glädjen att uppleva det, en bit kartong, plast eller liknande som fästes på staget till cykelns framskärm, och ligger an mot hjulets ekrar.
-
-
Via ett snöre upp till styret finns möjligheten att spänna kartongen hårdare när den sprätter mot ekrarna. Ett smatterljud likt en motor uppstår. Så jag tillverkade en Smatterkråka av två sinsemellan rotationsjusterbara rundstavar. Dessa borrades i fräsens delningdocka till samma tändföljd som respektive V8 samt förseddes med långa skruvar.
-
-
Flärparna klipptes ut glassburklock och häftades mot en bräda. Hela villebitten sattes sedan upp och kördes i svarven. därvid kunde jag, genom att vrida rundstavarna sinsemellan höra hur motorn kommer att låta vid olika tändvinkel. Det visade sig att det faktiskt låter bäst när den tänder symetriskt. LYSSNA PÅ FILMEN NEDAN…
-
-
Ett remhjul av stål införskaffades. För er som känner tlll B20-motorn, så ser ni att ”ringen” för tätningen är integrerad med hjulet.
-
-
Påpensling av, nuförtiden ganska klen, färgborttagare följde. Fick dylik i ögonen när jag var i 15-årsåldern, och ”dä va starka grejer dä!”
-
-
Eftersom jag nu vet tändläget för de två bakre blocken, satte jag upp remhjulet i delningsdockan och fräste tändinställningsspår även för dem, nu 45 grader förskjutet.
-
-
Har, tack och lov, fått tag på svarta fördelarlock istället för de röda. Det är ju som sagt tänkt att vara en 30-tals-bilmotor. I skrivandes stund väntar jag även in svart lock för tändspolen. (den sitter integrerad i locket)
-
-
För att ytterligare understryka att det är en åldrig konstruktion, har jag lyckats fått tag på en tygstrumpa som tändkablarna skall kläs med. I bild syns en provsnutt.
-
-
Så nu har vi alltså en rak motor som ger en ”puff” var 45:e grad varvet runt. Och för att återknyta till den gamla Maron-motorn i början av avsnittet så blir min tändföljd… Anm * Ändrad 18/5-15 till: 1 – 9 – 13 – 5 – 3 – 11 – 15 – 7 – 4 – 12 – 16 – 8 – 2 – 10 – 14 – 6. (Detta för att minska torsionsvridningen av vevaxel/huvudaxel.)
-
-
2014-10-12 Bild från CADen. För att få ett utseende likt 30-talet planerar jag att fräsa kabelskor av mässing som tändhattar. Men eftersom…
-
-
… jag har HEI-fördelare med 50.000Volt, så blir jag osäker på om det blir överslag mot topplocket eftersom det bara blir 11mm luft.
-
-
Läs på Tekniksidan om överslag. Ganska intressant…!
-
-
Så här blev tändhatten/kabelskon efter tillverkning som prototyp. Strumpan på bild skall bytas mot något som är mindre blankt, muttern kanske skall ha större diameter och vara högre… ?
-
-
2015-05-01 Jag har på diverse forum sett att tändföljden diskuterats. Jag kan här meddela att jag kommer att ändra tändföljden från det som tidigare sagts. Detta för att minska egensvängningen i drivlinan. Jag kan här också svara på de tankar och idéer som inkommit om att använda fördelare från någon befintlig 16-cylindrig motor, tex Nash eller Cadillac… Reservdelsförsörjningen är ett aber med gamla grejor, samt att motorn är så lång att två fördelare gör helhetsintrycket bättre (min åsikt) Dessutom gillar jag tanken på 50kV. Förhoppningsvis går det också att få tändkablarna snyggare monterade med två fördelare. (Men det är inte att ge sig f-n på…) I bild min ena HEI-fördelare som bara är instoppad i hålet, och locket kommer sedermera att bli svart.
-
-
2015-05-17 Turen (eller oturen) har kommit till att få tänsystemet på plats. Tyvärr (eller inte) är det inte brytarspetsar, men ibland måste man göra det som är (eller verkar) bäst. När jag öppnade HEI-fördelaren (som är fin på utsidan) upptäckte jag…
-
-
…en lagring som kan få en pedantisk tekniker att nästan gråta. En axel av förhållandevis mjukt stål, snurrar i glappa lagerbussningar, visserligen av någon form av gjutjärn, men ändå.
-
-
Förhoppningsvis är elektroniken okey (annars blev det väl inga fördelare sålda), men…
-
-
…bussningarna kommer att bytas mot kullager i såväl övre…
-
-
…som nedre änden.
-
-
Uber-djäkla-skit-krångligt att spänna upp den för svarvning. Godset var så vekt att spänna i.
-
-
Men till slut lyckades jag att få…
-
-
…lagerlägen i båda ändar.
-
-
Så nu har jag kullagrade fördelare, vilket…
-
-
… naturligtvis känns mycket bättre.
-
-
Jag har också shimsat upp pulsgivaren så att den skall få större chans att leverera jämna tändpulser.
-
-
Det var också en del ”mikkande” för att svarva nya lagerlägen på axlarna. De var 12,43mm i diameter, men är nu körda till 12,00 och med en midja mellan.
-
-
Här är hållarna för fördelarna en bit på väg i tillverkningsprocessen.
-
-
Så här blev hållarna. En kraftig slangklämma från ESSKA.se håller tändjusteringen.
-
-
Och så här blev det med det svarta locket. Grundpelaren skall lackas i motorns maroon-röda färg (samma som bilderna på växellådan)
-
-
Jag har också börjat tillverka mina nya (gamla) tändhattar. Här syns…
-
-
…tempojobbet. Det blir många moment för 16 detaljer.
-
-
Jag blev ”aptrött” på att byta batteri i det digitala skjutmåttet, så jag investerade i ett solcellsdrivet. Samtidigt blev det en innermikrometer för lagerhusen i det som ska bli oljepumpdrivningen. Mitutoyo, såklart! Endast det bästa är gott nog.
-
-
Man kan nu börja ana hur det kommer att se ut. Nästa gång får ni troligen se kabeldragningen påbörjad, men det blir en annan dag. Jag kan också nämna att det varit superdjävligt att hålla koll på tändföljd och vilken fördelare som tänder när… I mitt fall tänder inte cylindrarna på det block där respektive fördelare sitter, de tänder från den andra fördelaren. Alltså, man måste ta hänsyn till att vevaxeln roterat sedan nominell tändpuls… Ni hör.. Jag kan inte ens förklara problematiken.
-
-
2015-05-31 Här kan jag visa eder hur man fixar tändkablar till en Herkules. Man tager silikonkablar för 60kVolt, klipper av befintlig tändhatt…
-
-
…trär på en kabelstrumpa…
-
-
… en bit krympslang som värms fast…
-
-
… tvål och en del fysiskt våld, och…
-
-
… så var ena änden klar.
-
-
Andra änden: Skala ytterhöljet, in i tändhatten (utan krympslangen), på med snabblim, skruva och…
-
-
…”ta-ta”… en tändkabel á lá Herkules.
-
-
Som sagt… Superkrångligt att hålla koll på vilken burk som tänder ”när”… i synnerhet när fördelaren sitter på ett ”annat block”. Jag får verkligen hoppas jag gör rätt, eftersom…
-
-
… jag har för avsikt att använda snöre istället för buntband att hålla tändkablarna. Jag lackar på snöret efter att jag lindat på det.
-
-
Det är riktigt besvärligt att få dragningen snyggt, så jag har fixat järn som nu ligger på tork efter målning, för att ha något att binda mot, och som styr upp alla kablar. Mellan fördelarna så korsar kablarna varandra, så det är verkligen ett sammelsurium.
-
-
Tyvärr inväntar jag restnoterade kablar i metervara från USA, så det blev stopp i kabeldragningen. Så vi får hålla oss till tåls, och ägna energin till något annat så länge.
-
-
Jo, det var så sant… Jag har gjort ett par specialare för vakuumslangarna. Böjt rör av koppar-nickel (bromsrör), fastlött i en tändkabelsko, gör att jag får fram vakuumet i mellandelarna mellan blocken. Detta gör att det sitter ”tändhattar” utan avbrott längs hela blocket.
-
-
Givetvis har jag lagt ett par timmar på att tillverka ”riktiga” stålklammer för rören, trots att de inte ens kommer att synas under ventilkåpan. Om man fuskat, skulle man kunnat ta en böjd karosseribricka och en skruv, men vi fuskar inte, eller hur…! Ni minns mitt valspråk: ”Det här har gjorts efter min bästa förmåga, endast det bästa är gott nog”
-
-
2015-06-14 Jag saknar fortfarande restnoterade tändkablar, så det blev stopp i kabeldragningen. Dock har jag kommit över…
-
-
… en djäkla cool grej. TYGTEJP!! Kan köpas på TOOLS. Det till höger är snöret jag lindat, men det till vänster är en tejp. Supernajs!!
-
-
2015-09-17 Äntligen har jag fått tag på tändkabel till de sista ”stumparna! (7 meter!!)
-
-
Så nu börjar även den grejen bli klar. Jag har tejpat ihop kablarna…
-
-
…bakom fördelarna. Åsså, längs vägen förstås. Som jag nämnt förut…
-
-
… så har jag fått tag på en attans häftig tygtejp på Tools. Tesa PET-tygtejp.
-
-
Tål över hundra grader i flera tusen timmar (3000tim) Klassiskt snygg och superkvalite. Finns i bredd 18mm och 9mm. KÖP!
-
-
Efter att ha buntat ihop kablarna, kändes det i hela kroppen att det var fel. Så därför ….
-
-
… började jag att tejpa ihop hela klabbet. Det blev superbra. Ser ut som gamla tiders ”isoleringsband”
-
-
Det ser ut som att det var tillverkat 1934.
-
-
Jag är supernöjd… Yeah!
-
-
2016-11-11 Här är en frän nostalgigrej. Det är en apparat man använder för att testa tändfördelare. 1972 PRYade (idag tror jag det heter PRAO) jag på Bilelektriska hos Ingemar ”Bredde” Bergström. Det gick så pass bra att jag fick jobba där några gånger i veckan för att dryga ut de slantar som skulle fylla tanken på såväl moppen som 125an. Ibland fick jag det oerhörda förtroendet att stå vid denna apparat för att kontrollera tändkurvor och justera brytarspetsar.
-
-
Nu har Bredde gått i pension, och bilarna försetts med elektroniska system. Hans oerhört kompetenta och trevliga söner har tagit över. (Åk dit, de kan fixa allt!). Denna apparat används naturligtvis inte i verksamheten, men kan göra tjänst i att få rätt tändkurvor i Herkules. Men åren har samlat ett par centimeter damm i den, så vi får se om den är användbar över huvud taget. Detta får vi se… en annan dag.
© Copyright: Kopiering tillåten om källan anges..