Intet nytt under solen – Tekniska uppfinningar i svunnen tid Historiska patent. För den som trodde att 30-talet var rena stenåldern kan jag berätta att:
- Konstant-vakuum-förgasare Se ovan om ”konstant-vakuum-förgasare”. Uppfanns redan 1905.
- Magnaflux (ett sätt att kontrollera om det finns sprickor) användes redan på 30-talet för att kontrollera om det förekom sprickbildning på vevaxlarna i Rolls Royce Merlin-motorn. Företaget MagnaFlux startade redan 1929.
- Rolls Royce Merlin-motorn konstruerades mellan 1933 -36. Den var försedd med såväl turbo som intercooler och utvecklade på 30-talet drygt tusen hästkrafter. (Mer än dubbelt så många på 40-talet)
- Höghållfast aluminium Rolls Royce uppfann på 30-talet en höghållfast aluminium som hette ”Hiduminium”. Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Hiduminium
- Oljebrons, alltså självsmörjande lagerbussningar som innehåller olja, (ungefär som en tvättsvamp…) uppfanns av Chrysler redan 1930
- Elektriskt mätinstrument Det fanns på 30-talet elektriska (vridspole-) instrument som klarade att mäta nedböjning i miljondelar av en tum. Som tex om man trycker på en bit järnvägsräls med tummen. En miljondels tum är lika med 0,0000254mm. Å dä ä lite dä…!
- Insexskruv är heller ingen ny uppfinning. Från slutet av 1800-talet meckade man med olika typer av invändiga tre, fyra mfl kanter. Men 1910 kom de första ”riktiga” patenten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hex_key
In 1909–1910, William G. Allen patented a method of cold-forming screw heads around a hexagonal die (U.S. Patent 960,244). Published advertisements for the ”Allen safety set screw” by the Allen Manufacturing Company of Hartford, Connecticut, exist from 1910.[2] Although it is unlikely that Allen was the first person to think of a hex socket drive, his patent for a manufacturing method and his realized product appear to be the first.
Att ha insexskruv i HERKULES känns som ett helgerån, men läs nedanstående:
…may have been independently reinvented in various countries. At the least, the design (or methods of manufacturing it) was patented in various countries by various patentees, and its name varies. For example, in various European countries, it is known by the name Inbus (often misspelled *Imbus), after the company that patented them in Germany in 1936, Bauer und Schaurte of Neuss (Inbus stands for Innensechskantschraube Bauer und Schaurte). Similarly, there is another name in Italian (brugola), stemming from an Italian company’s name…
- Hårdmetall Inte trodde jag att hårdmetall var en så gammal uppfinning när jag I början av 70-talet stod på yrkesskolan och slipade snabbstålsskär till svarven.
Hårdmetall utvecklades som ett slitstarkt alternativ till diamant, och patenterades först i Tyskland år 1923
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5rdmetall
- Syntetiskt gummi… När uppfanns det? Någon…. Jo, faktiskt redan 1879. Vem kunde tro det.
In 1879, the Frenchman Gustave Bouchardat (1842-1918) created one form of synthetic rubber, producing a polymer of isoprene in a laboratory.[citation needed] The expanded use of motor vehicles, and particularly motor vehicle tires, starting in the 1890s, created increased demand for rubber. In 1909, a team headed by Fritz Hofmann, working at the Bayer laboratory in Elberfeld, Germany, also succeeded in polymerizing methyl isoprene (2,3-dimethyl-1,3-butadiene), the first synthetic rubber.[3][4]
The Russian scientist Sergei Vasiljevich Lebedev created the first rubber polymer synthesized from butadiene in 1910. This form of synthetic rubber provided the basis for the first large-scale commercial production, which occurred during World War I as a result of shortages of natural rubber. This early form of synthetic rubber was again replaced with natural rubber after the war ended, but investigations of synthetic rubber continued. Russian American Ivan Ostromislensky did significant early research on synthetic rubber and a couple of monomers in the early 20th century.
http://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_rubber
- Bilbälte Redan 1885 beviljas ett patent på ett bilbälte i USA, men sedan händer det inte mycket mer. När bilmärket Nash långt senare erbjuder midjebälten på 1949 års modeller är intresset fortfarande lågt. 1959 blir trepunktsbältet standard i Volvo Amazon P120 och PV 544 och sprids därefter snabbt.
- Elektriska fönsterhissar Det experimenterades tidigt med elektriska fönsterhissar men de slog igenom först 1941 som ett tillval för Chrysler Crown Imperial. I samma veva lockade även Ford och Packard med den lyxiga nymodigheten som nu fick sitt genombrott på andra sidan Atlanten.
- Skivbromsar patenteras 1902 av den brittiska ingenjören Frederick William Lanchester
http://www.gp.se/motor/1.2440985-gamla-grejer-i-bilen?m=print
- Nylon När uppfanns nylonet då….
…uppfinnaren Wallace Carothers på DuPont 1934 upptäckte att han efter sju års forskning fått fram en tunn konstgjord tråd som liknade silke. Nylon!
-
Transistorn / Transistorradion För oss som minns transistorradions intåg på 60-talet, och då fortfarande också lyssnade på rörradioapparater, läs nedan:
Transistorer
Kan jag få tillåta mig att vara barnslig, fantisera och leka lite grann igen… Jag har ju själv ondgjort mig över att jag har elektroniska fördelare på min 30-tals konstruktion. Men antag… antag att det knackade på dörren en vårdag 1934, och utanför stod en man som presenterade sig som fysikprofessor Julius Edgar Lilienfield. Han berättade för mig att han redan 1923 tagit patent på en JFET-transistor, och dessutom i patentet hade med ritningar på en transistorradio. Vi leker med tanken på att han kom med en idé om att inte använda brytarspetsar, utan en enkel pulsgenerator av en spole och några magneter, samt transistorer som klipper strömmen. Jaja, skämt åsido, men detta skulle kunna varit fullt möjligt. Så än en gång kan jag visa Eder, mina kära läsare att… inget är nytt under solen. Men… troligen hade transistorerna varit så stora att en elektronisk tändning fyllt en resväska…
Den första transistorn var en JFET transistor byggd med tunnfilmsteknik. Denna transistor patenterades 1923 av fysikprofessorn Julius Edgar Lilienfeld; Han hade då varit verksam som professor i 19 år och hade ett flertal patent på vakuumrör. En fungerande kopia av transistorn har i efterhand byggts enligt ritningen i patentet, med motsvarande tillgänglig laboratorieteknik som på 20-talet, av Bret Crawford på Physics Department Gettysburg college. I patentet från 1923 visas också en ritning på en fungerande transistorradio.Tre forskare vid Bell Laboratories i USA, John Bardeen, Walter H. Brattain och William B. Shockley, erhöll nobelpriset i fysik för transistorn 1956, vilket är en av skandalerna inom Nobelprisets historia, då Nobelkommittén missade att uppmärksamma de flera tidigare patentapplikationerna på transistorer. Och det är uppenbart att det var väl känt inom Bell Laboratories att de fick Nobelpriset på den falska grunden att de skulle upptäckt transistoreffekten; på grund av att Shockley tidigare nekats patent på fälteffekttransistorn på grund av Julius tidigare patent. Dels att det framgått från dokumentation från Bell Labratories, att teamet byggt fungerande kopior av Julius Edgar Lilienfelds transistor.
Läs mer på:http://sv.wikipedia.org/wiki/Transistor
-
Elektroniska tändsystem Och så här står det om elektroniska tändsystem…
The first electronic ignition (a cold cathode type) was tested in 1948 by Delco-Remy,[3] while Lucas introduced a transistorized ignition in 1955, which was used on BRM and Coventry ClimaxFormula One engines in 1962.[3] The aftermarket began offering EI that year, with both…
http://en.wikipedia.org/wiki/Ignition_system
Men jag tycker de var lite sent ute… Tekniken fanns ju.