Eftersom jag som gammal yrkeslärare vet att många därute inte lagt så mycket krut på matten i skolan, så försöker jag ge lite tips då och då på praktiskt räknande… Här kommer ännu ett exempel. Som mina trogna läsare uppfattat, så är jag omåttligt förtjust i LocTite. Att Scania limmar fast kugghjul i växellådan med Loctite talar ju för att även fler än jag tycker att det är coolt. Det är alltså en helt slät axel och ett helt slätt hål, inga splines eller något annat. Hur är detta möjligt?
Låt mig förklara:
På Henkel/LocTites hemsida kan man tanka ner ”Teknisk information” om deras produkter. I det här fallet ”Cylindrisk fastsättning”. Där går att läsa bla om Skjuvhållfasthet på engelska Shear strength. Med det menas hur svårt det är att vrida lös två bitar från varandra. det har inget att göra med hur hårt en… vad ska vi ta för exempel?… en limmad skosula sitter fast. Draghållfasthet och skjuvhållfasthet är två helt skilda saker. Att vrida loss en limmad mutter från en skruv (skjuvhållfasthet) är alltså inte samma sak som att dra loss en mutter som limmats fast i en plåt.
Skjuvhållfastheten eller Shear strength är alltså det som håller fast ett nav mot en axel så den inte kan vridas loss. (eller tryckas ur hålet) Kraften som står i det ”Tekniska Informationsbladet” är i enheten N/mm2, alltså Newton per kvadratmillimeter. Om man delar antalet Newton med 10, så får man hur många kilo per kvadratmillimeter som limningen håller. Kilo = Kg, kan också skrivas Kilopond = Kp, vilket vilket är samma sak men en äldre beteckning. Detta skall dock inte blandas ihop med det amerikanska/engelska ”pound” det är en helt annan sak. Krafter som det vi räknar på skall egentligen alltid anges i Newton, N, men det är oftast lättare att ”se” kilo i skallen.
Ska vi ta ett exempel… Herkules Svänghjulsnav är limmat med LocTite 648. Läser man i bladet kan man se att det håller 30N/mm² alltså ca 3kilo per kvadratmillimeter.
Diametern på axeln är 50mm. För att få omkretsen multiplicerar (gångrar) man med Pi (3,14) vilket ger 157mm. Navets längd är 66mm. Sålunda tar vi 157 gånger 66 och får svaret 10.362 kvadratmillimeter. Eftersom LocTiten håller 3kilo per kvadratmillimeter tar vi och multiplicerar igen: 10.362 x 3 = 31.086kilo (310.860N)
För att pressa ur axeln ur navet krävs det alltså 31 ton, bara med hjälp av LocTite. Fräckt, va!
_______________________________________________________________________________________________________
Nu tar vi lite överkurs. Det är inte så svårt, ta det lugnt bara och ge inte upp. Innan ni läser detta kan det vara bra att ha läst igenom Flik 13 ”Vridmoment – Effekt” Alltså, paus tills alla i klassen läst och förstått Flik 13. Läs femte stycket, det som börjar: Låt oss för en stund stanna upp och begrunda vad vridmoment är för något…
PAUS!!
Såja, åter samling! Nu till hur man räknar på hur stort vridmoment det limmade förbandet tål… Att det tål 31 ton för att pressa isär det har vi ju redan konstaterat, men hur svårt är det att vrida loss med en nyckel som är en meter lång….?
Matten för detta är enligt följande:
Eftersom axelns diameter är 50mm, är ju radien 25mm. Den limmade ytan ligger alltså 25mm ut från axelns centrum. Man kallar det att momentarmen är 25mm. Gör vi om 25mm till meter, så är det 0,025m
Genom att ta 310.860N x 0,025m = 7.771Nm. Alltså, det limmade förbandet håller ca 777kilo på en arm som är en meter lång. Motorns vridmoment är 680Nm, alltså 68kilo på en meter, vilket medför att limningen håller drygt 11 gånger motorns moment.
Coolt, va!
PS Den nördige kan nu läsa i Verkstadshandboken, sid 189 och framåt. I räkneexemplet har Nm gjorts om till Nmm. Läs och tänk… DS