-
-
Vevhuset – den bärande delen i bygget. Tillverkad av bockad 8mm plåt i 355 N/mm² kvalité. De utskurna urtagen kommer att bli hål tack vare att jag överst svetsar fast …
-
-
… fyrkantjärn 30x30mm. De järnen kommer sedan att planas av 4mm för att få en slät yta, samt förses med brotchade 14mm hål för styrning …
-
-
… . dessutom gängade hål för infästning av blocken. Just nu ligger de tillsammans i fräsen för att få urtag där kedjorna kommer att röra sig. Med 8st mellanväggar delar jag upp vevhuset så att varje blocks …
-
-
… smörjsystem blir separat. Pga längden skulle annars all olja hamna längst fram i en utförsbacke. Funderade ett tag på torrsump, men nu blir det så här. Bilden föreställer ett paket med alla mellanväggar, nyss urplockade från fräsen.
_________________
2013-06-11 Anm. Nu ändrat till torrsump.
-
-
De stora hålen i tråget är till för att kunna montera de klämkopplingar som håller kedjedreven, samt oljepumparna. (mer om det under rubriken ”Transmission”). Långa luckor, tätade med 3mm vakuumslang i frästa spår, skall täcka hålen. Att använda slang istället för O-ring gör att det blir en mer ”förlåtande” packning. De båda ändarna av slangen träs över en passande snutt O-ring samt limmas med flexibelt snabblim. Rostfria kupolmuttrar skall hålla ihop hela kalaset.____ Anm* Sedan jag fräst speglar i luckorna, kan jag inte längre använda vakuumslang.
-
-
Svetsning av vevhusets framände. Slipning och…
-
-
… efterföljande putsning. Än återstår en hel del, men jag uppdaterar vartefter.
-
-
2013-02-01. Borrning av mellanväggar i fräsen. Där ska sedan lagerhusen till huvudaxeln sitta…
-
-
… alltså ett sånt här lagerhus. (se bildarkivet Transmission)
-
-
De här kutsarna planas, borras och ursvarvas för att kunna använda längre skruv för montage av lagerhus mot mellanväggarna. Korta skruv kan inte sträckas ut tillräckligt för att få ett säkert skruvförband. En skruv skall alltid (undantaget i mjuk aluminium) sträckas ut – förspännas. Då töjer man ut den något. Efter att ha räknat om, så blir det 8.8 skruv istället för12.9 som jag tänkte från början. Det går inte att förspänna de kraftigare skruvarna tillräckligt utan att underlaget ger vika.
-
-
2013-04-07 Äntligen har jag börjat ägna mig åt vevhuset igen… Nu byggs det om som torrsump. Här en test med Huvudaxeln…
-
-
Den flotta, rundade framändan jag tidigare svetsat och omsorgsfullt slipat blev här offer för kapskivan.
-
-
Röret i bild är avsett för att evakuera den olja som kan befinna sig i utrymmet längst fram (ovan oljepumputrymmet) när motorn lutar kraftigt framåt.
-
-
Fogberedning är ett måste för att svetsa så det håller…
-
-
För att hålla ihop hela villebitten innan svetsningen har jag tagit hjälp av alla till buds stående tvingar.
-
-
En långhårig men lycklig motorbyggare tar kväller efter en dag av uppriktning.
-
-
Nu ska allt kontrollmätas en sista gång innan färdigsvetsning.
-
-
Och nu är svetsningen i full gång… Kommande moment är att tråget skall spännas fast och ”fickor” ska svetsas i botten, där oljepumparna ska sitta.
-
-
2013-04-19 Nu har jag kört stenhårt i verkstan ett tag. På bilden syns de extrabottnar…
-
-
… jag svetsat in för att få ett fack där de fyra retur-oljepumparna ska sitta.
-
-
Plåtkryssen i toppen är för att öka vridstyvheten i konstruktionen. För att inte blocken ska utsättas för stora torsionsvridningar…
-
-
…krävs att vevhuset är tillräckligt vridstyvt. Jag har gjort en FEM-beräkning på detta i datorn. (Finita Element Metoden går ut på att datorn plockar isär hela konstruktionen i små bitar och beräknar hållfastheten för hela härligheten.)
-
-
…. I bild syns ett ”dummy”-block, endast för att mäta.
-
-
Så här eländigt såg det ut efter att jag lagt bottensträngen. Den slipades slät och fick sedermera ytterligare två strängar över sig…
-
-
… varefter slipning av hela rasket följde. Gasmask med partikelfilter är en bra grej att använda då.
-
-
Är det någon som hajat att jag är pedant… Fattar ni då hur det känns att trampa omkring i det här… 🙂
-
-
I bild syns ett av de ”öron” jag svetsat dit och som ska matcha med motsvarande fästen där konsolen mot svänghjulskåpan sitter original. Mycke´ svets är det.. Fasningen och svetsen är så djupt att biten är homogen mot den långa fyrkantstången.
-
-
Tyvärr har ett problem uppstått som jag inte förutsett, men borde kunnat gjort det. Hela konstruktionen av tråget är som ett klockspel… det är rena Calypsoorkestern när man knackar på det.
-
-
Jag har lite olika idéer om hur jag ska lösa det. Dubbelplåtar med ”SuperFix” mellan är det huvudsakliga temat. Här utklämt som en stor bajskorv för att kunna testas (såklart) efter konstens alla regler…
-
-
Här ska som sagt tryckoljepumparna sitta. I det här läget är nu vevhuset klart för att blästras – första gången… Det är Kils Blästrings och Målningsservice som ska utföra detta. Efter blästringen ska det fräsas plan och styrningar…
-
-
… knackas svetspärlor, finslipas, blästras igen och sedan lackas. Men, det blir en annan dag och därför en helt annan historia…
-
-
2013-05-18 vevhuset hemkommet från den första blästringsoperationen. Det ska blästras än en gång efter att jag svetsat en massa pillijox, samt knackat alla svetspärlor jag kan finna. Här en lugn stund med fika.
-
-
Här ligger vevhuset på pall strax innan den spändes upp i en stor fräsmaskin för att planas på ovansidan samt få de styrhål som korresponderar med motsvarande i blocken. Kils Verkstad gjorde jobbet perfekt!
-
-
Och här är vevhuset hemma igen. En massa hål ska nu borras. Tex här, närmast i bild, ska det gängas för växellådsfästen. Notera styrhålen längs vänstra ovansidan.
-
-
Självklart har mellanväggarna böjts när jag lagt all svets. Det hade jag alltså räknat med. Men jag trodde att jag skulle kunna ge dem en omgång med 15-tons domkraften, men där fick jag tji… Det blir alltså att slipa. För att göra denna operation har jag tillverkat…
-
-
…en rikt/planskiva med ett handtag på. Den plana ytan förses med en påklistrad smärjelduk, mellanväggen bestryks med lämplig färg, sen är det bara att jobba. Dra planskivan över ytan, kolla var det skavt färg, slipa där osv. Vinkeln som väggen har är inte kritisk, eftersom jag använder sfäriska kullager som tål snedställning.
-
-
2013-07-01 Nu har jag målat, skubbat, slipat, målat skubbat slipat… om och om igen… allt för att få plana ytor att montera lagerhusen mot.
-
-
Lagerhusen monterade mot tråget, och det blir perfekt! (se även ”Transmission”)
-
-
Jag har tillverkat styrpinnar som jag styr upp blocken med i brotchade hål i vevhuset…
-
-
… alltså, så här.
-
-
Håller nu på att borra hål för infästning av cylinderblock i vevhuset…
-
-
… och så här blir det mot de öron jag tidigare svetsat i tråget.
-
-
Cylinderblocken blir alltså skruvade ovanifrån ner i vevhuset.
-
-
För första gången står nu alla block på plats på vevhuset. Helt plötsligt måste hela designen bestämmas, så innan jag börja bygga adaptrerna mellan blocken måste jag klura ut …
-
-
…hur alla rör ska dras och var alla prylar ska sitta. Därför upptäckte jag att jag måste flytta vattenpumpen (igen) till högra sidan av motorn. Annars kommer röret i konflikt med fördelarna och de screen-tryckta motorskyltarna. Så nästa steg blir att bygga klar oljepumpdrivningen.
-
-
2013-09-04 Jag har börjat borra hålen i vevhuset. Det kommer att bli drygt 200…
-
-
…så det här spånet är bara början…
-
-
2013-10-01 Här är vevhuset uppallat i fräsen för att ursvarva hålet där oljan kommer ut från torrsumppumparna.
-
-
Sidoluckorna i fräsen för att fräsa ”speglar”, alltså dekorativa urtag.
-
-
Så här blev det… Hos WCT-Verktyg köper man skärpattor för att göra en så’n här radie.
-
-
Och så här blev det på plats. Nu återstår grovblästring och förzinkning, så att de förhoppningsvis ser gjutna ut.
-
-
Här har jag roat mig med att spola ut en egen o-ring av Casco´s SuperFix. Jag sprutade ut den på ett silikonbelagt bakplåtspapper. Fungerade helt suveränt. Tål olja och bensin, elastiskt som tusan och kan läggas i den form man önskar.
-
-
Med borrmall har jag fixat hål för kedjesträckarna…
-
-
Hålen är försänkta och brotschade, så jag kan täta spännskruvarna med O-ring.
-
-
Ett av de allra viktigaste momenten i ett motorbygge är eftertänksamhet. En tekopp underlättar då. Det gäller att inte rusa fram, utan tänka efter också.
-
-
Här har jag tillverkat ramar, vilka är smidda inne i trågets sidohål, så att de…
-
-
.. fått perfekt passform. De är sedan svetsade på …
-
-
… luckornas insida. Inne i ramarna spacklar jag med ljuddämpande SuperFix, och utvändigt kan jag täta med en påträdd lååång O-ring.
-
-
2013-10-12 Så här flådiga blev luckorna efter att jag haft dem hos Kils Blästring och Målningsservice samt förzinkning hos Säffle Förnickling.
-
-
Vi använde grövsta sanden vid blästringen för att få ett gjutet utseende. Om ni scrollar upp till ”bild 5” så kan ni se utgångsmaterialet. Jag är rätt nöjd, vad tycker ni?
-
-
Så här blir det på plats med rostfria brickor och kupolmuttrar. De här fina muttrarna kommer från Wiberger AB.
-
-
Här ser vi ett av rören jag svetsar fast i tråget för att leda olja från torrsumparna.
-
-
Här gängar jag ett hål där det ska sitta en ”kalibrerad” skruv för att åstadkomma ett kontrollerat läckage ur röret. Läckaget är för att…
-
-
…det inte ska stå olja i rörets lägsta punkt när motorn står stilla och bilda ”klägg”. Här visat med en alldeles för lång skruv.
-
-
I somras tillverkade jag en hjulaxel / stativ som nu har fått komma väl till pass. Här har jag tagit ut vevhuset för att…
-
-
…svabba av det med avfettning, högtryckstvätt, hetvatten och tryckluft.
-
-
Här är det inne igen…
-
-
…och här på benen…
-
-
…och här med blocken på plats.
-
-
2013-10-14 Hos Kils Glasmästeri kan man köpa laminerade glas. Dylika kommer jag så småningom att montera istället för plåtluckorna, allt för att kunna inspektera hur det ser ut med kedjor, olja, vevaxel och ännu mer olja…
-
-
2012- 08-26 Har äntligen gjort klar luckorna. Det sista var att tillverka frästa sexkanter som…
-
-
… ska låsa kedjesträckarna när luckorna skruvats på plats. Här syns skruvarna, med en av dem något utskruvad för åskådlighetens skull.
-
-
Här har jag maskerat för…
-
-
… att klägga dit Superfix som ljudämpning.
-
-
Trots oljebestruket silikonbelagt bakplåtspapper…
-
-
… så fäste Superfixet så kraftigt att jag fick…
-
-
… slipa med en ”Skak-nisse”. Men fint blev det!
-
-
Luckorna klara! (… förutom packning…)
-
-
2015-03-16 Jag tycker att stativets röda klatschiga färg krockar med den maronröda, dessutom är det i största laget, så jag har byggt om det…
-
-
…inte minst för att jag vill ha en dragstång för att kunna dra motorn efter bilen.
-
-
Här… ”work in progress”
-
-
Och så här blev det. Dragstången går att skruva lös, så även småhjulen inkl benen längst fram.
-
-
Det jag skriver här borde jag få betalt för… Jag blir irriterad på folk som dömer ut ”alla” grejor på Biltema, kallar det ”Feltema” helt utan urskiljning. En del grejor är helt värdelösa, men det mesta är helt klart prisvärt. Den här vinkelslipen köpte jag för 9 år sedan för 260kr (tvåhundrasextio) Det första jag gjorde var att byta ut fettet mot Omega, sedan har jag kapat och kapat och kapat och kapat. Nu pratar vi inte om några smågrejor, utan plåt upp mot 25mm, och ofta – alltså dagligdags.
-
-
2015-10-17 Jag har ett dilemma: På en testbit har jag lackat med ett tunt samt ett tjockt lager med Biltema klarlack. Efter ca 250 timmar i het olja (80 – 106grader) har jag konstaterat att lacken är mjuk, men har inte släppt som flagor. Testet kommer sig av ett dilemma jag har… Hur ska jag ytbehandla inne i vevhuset för att binda de blästerkorn som sitter inkilade i smala springor och som kan vibrera lös när motorn går? Jag vet en firma som har grejor som tål het motorolja, men kommer det att släppa om 5, 10 eller 40 år och bli till problem då? Det läggs som ett tjockt lager. Klarlacken hade jag tänkt lägga super-tunt, alltså bara i porerna av blästringen. Men detta löser fortfarande inte problemet med lossnade blästerkorn… Jag kanske ska måla eller spackla bara i skarvarna…?! Ide’er, någon? Mejla! Adressen står i Gästboken
-
-
2015-11-01 Det är svårt att bestämma i vilken flik bilderna skall vara när allt går i varandra, så nu får det bli här. Lagerläget som jag senast beskrev i fliken Transmission har fått min omsorg under hela förra helgen.
-
-
Efter att ha slipat och slipat och slipat… på med märkfärg, testat och slipat igen…har jag gett upp. Det blir inte tillräckligt bra.
-
-
Vinkelfelet 2’–5’ (läs 3′) motsvarar på den radie jag mäter på ca 0,05mm. Jag har ju som devis att: ”…endast det bästa är gott nog…” så är det bara att bita i äpplet och riva isär för att lämna in på fräsning.
-
-
Det har blivit en hel del prylar med tiden som måste skruvas loss.
-
-
Så här snyggt blev det på hallgolvet.
-
-
Fler och fler delar borttagna…
-
-
Dags att börja lyfta ner block.
-
-
Detta var en gång ett hemgym. Nu – motordelar….! Och om jag hade haft vidvinkel så skulle ni fått sett många fler grejor runt hörnet.
-
-
Helvetes djävlar! (förlåt språkbruket) Nu har jag gjort samma tabbe två gånger. För några år sedan var jag med om samma sak, men glömde. Spetsen på mäturet hade gängat ur sig några varv. Det var därför jag fick så konstiga mätvärden. När jag flyttade uret, gängade pluppen ur/i sig, så värdet förändrades hela tiden. Ja-ja!… Nu ligger vevhuset hos Kils Verkstads AB för fräsning, och det blir ju bäst.
-
-
Så tomt det blev i verkstan…. Det blir nog bättre – en annan dag!
-
-
2015-11-15 Jag har funderat och funderat som tusan vad jag ska måla inne i vevhuset med. Nu tror jag mig veta med sannolikhet gränsande till visshet att jag ska måla med motorfärgen POR15. Läser man om dess data så är det en super-toppen-sketabra färg. Den tål hög värme, syror och allt möjligt. När jag skrev till deras tekniska support fick jag dock ett fegis-svar. Det är väl så i ett land med fler advokater än ingenjörer. Vad gör Söderström då…. Jo, han testar själv. Återkommer alltså i detta ämne. *ANM: Det blev istället Glyptal 1201
-
-
2015-12-02 Vevhuset hemma igen efter sin tur till RZ/Kils Verkstads AB. De har fräst lagerläget till synes helt perfekt. Jag har inte kontrollmätt än, men det ser djäkligt bra ut.
-
-
Så även längst fram, där tryckoljepumparnas växellåda skall sitta. Perfekt!
-
-
Väl hemma igen, var det dags att med en borrmall börja borra hålen för Siktglasen. De är en egen design, som jag ritade och mejlade till…
-
-
….Steens Mekaniska i Tidaholm. Linda Rydén har tillverkat dem åt mig, helt superperfekt. Så kom för fasiken inte och säg att inte tjejer kan. Jag har jobbat som yrkeslärare, så jag vet. De här ramarna är som sagt helt perfekta. Jag är supernöjd!
-
-
Kils Glasmästeri med Christer och Roger gör verkligen skäl för namnet ”mäster”. De har fixat mina glas. Roger har med en skicklighet som fått mig att tappa hakan fullständigt, skurit till de ovala glasen helt perfekt. Alltså skurit runt i en oval med handhållen glassärare…!! 4mm eldfast glas blev det pga den heta motoroljan som skvalpar ner. Ahh, jag är så djäkla imponerad!!
-
-
Här är hålsågning och borrning i full gång. Gissa – gissa hur lång tid det tar att såga 8st 8mm djupa (= 64mm) hål i 355-plåt?
-
-
Lägg därtill alla M5 gängade hål? Alltså, 8st x 4st x 8mm = 256mm borrat och gängat. Dessutom 64 gradningar…. Baske mig inte konstigt att det tar tid.
-
-
För sågningen köpte jag, för sura pengar, 2st Ø35mm hålsågar på Swedol. Efter att ha sågat 8 x 8 =64 mm är den första sågen fortfarande som ny. Knappt ens färgen har släppt. Detta var den mest urdjävliga super-kvalitetsprodukt jag stött på i hela mitt långa mekarliv. Inte ett märke, inte en grad på tänderna efter 64mm djupt. Helt otroligt. Jag körde ca 150 rpm och Omega skärolja.
-
-
Här är ytterligare ett par grejer som imponerar stort på mig. Jag har sagt det förut, men är värt att nämnas igen. Efter att ha borrat tätt-tätt med en 3,5mm borr, knackat bort mellanbiten, blev det så dags att slipa. Tog då min superbilliga – superkvalitets Biltema axialslipmaskin, en rasp också från Biltema, och 60 sekunder senare…
-
-
… några drag med en smärjelduks-cylinder, också den från Biltema, så ytterligare 30 sekunder senare…
-
-
… ett perfekt hål. Jag är supernöjd!
-
-
Här testar jag hur det ser ut med kupolmuttrar.
-
-
Det synes mig att det blir bättre med vanliga rostfria maskin-spårskruv. Det blir för pråligt annars. Som bling-bling motorcyklarna, ni vet.
-
-
Här kan vi se ett litet provmontage. Detta kommer att bli superbra. Man kommer att kunna titta in i vevhuset under drift. Coolt!
-
-
2016-01-23 För att inte få så mycket resonans i den här plåten, har jag tillverkat lite grejs. Dels…
-
-
…plåtar som skall skruvas fast mot de som är svetsade i Tråget, dels…
-
-
… skruvar som ska få hela klabbet i spänn mot Trågbotten. Detaljer – detaljer – detaljer….
-
-
2016-01-06 Nu har jag kontrollmätt fräsningen som Kils Verkstads AB hjälpte mig med innan jul. Det blev helt perfekt. Med mäturet kunde jag konstatera 0,02mm avvikelse. (ett hårstrå är ca 0,05mm) Med det lagret och på den mätradien är det godkänt med 0,05. Riktigt Bra Jobbat!
-
-
Det behövs hål för att sticka in mejseln för att justera Returpumparnas mottryck. (se Smörjsystem Del 2) Det blev alltså att plocka ner alla Block igen för att borra…
-
-
… och gänga. I hålet skall det sitta…
-
-
… en propp. Man kikar alltså in genom siktglaset, och kan justera utan att behöva plocka bort hela sidokåpan. Smidigt och enkelt.
-
-
2016-03-06 Nu har jag eventuellt kommit på hur jsg ska lösa problemet med att små blästerkorn som sitter inkilade i spalter kan komma att vibrera lös. Jag svetasde ihop en provbit. I ena änden är det 1mm spalt, i andra 0mm.
-
-
Jag blästrade spalten och fyllde den sedan med LocTite 641.
-
-
Efter att LocTiten härdat, lackade jag ena halvan med POR-15, och andra halvan med klarlack.
-
-
Efter några dagar bröt jag isär bitarna och fann blästerkornen…
-
-
… väl fastlimmade i LocTiten. Hos Malm Motor har jag nu också fått tag på (i alla fall beställt) färg som är avsedd att måla inne i motorblock. Den tål varm motorolja, så nu är saken biff. Detta kommer att bli bra när jag väl gör det, men det blir… en annan dag.
-
-
2016-08-10 Det blev ett litet problem här när oljetanken byggdes… Jag kan inte montera stativets ben (mer än att motorn är i översta läget, förstås) Detta måste åtgärdas.
-
-
Så det blev en sväng med min toppenperfekta vinkelslip från Biltema. Har jag sagt att den bara kostade 260 spänn… Jaha! Typ 10 gånger… Ja-ja.
-
-
Svetsa, borra, gänga…
-
-
… mer kapa…
-
-
… och mer svetsa.
-
-
Sen blev det dags för målning, och …
-
-
…uppröjning i verkstan för att kunna vända på motorn. Den är riktigt tung.
-
-
Sådärja! Nu sitter benet på plats och motorn står där den ska stå. Klart å betart !
© Copyright: Kopiering tillåten om källan anges..