Polering av vevlagertappar
Ofta kan man se och höra att det är bra vid en renovering att polera vevaxelns lagertappar. Detta under förutsättning att vevaxelns lagerytor i övrigt är fräscha och håller rätt mått förstås.
Ett sätt att göra detta är med Autosol. En riktigt gammal metod är att använda en rem, som i mitt fall ett skosnöre (modell platt band, inte runt snöre) som man lägger drygt ett varv runt tappen och drar. Då blir det lika mycket polerat varvet runt. Det går fort och är enkelt.
På Mahles hemsida går att läsa om den riktning man ska polera när det gäller polermaskin och polerband. De skadar inte att använda samma tänk när det gäller handpolering med skosnöre heller tycker jag. Det är nämligen så att det lilla man avverkar får ytan att bli som pälsen på en hund. Var och en förstår att det är inte särskilt bekvämt att stryka hunden mothårs. När vevaxeln stannat och stått stilla över tid, så kommer lagret att ligga med metallkontakt innan den börjat snurra såpas att gränsskikts- och hydrodynamisk smörjning inträffar. Då är det gött att inte tappen stryks mothårs… Alltså, tänk efter åt vilket håll vevaxeln snurrar, och dra sedan hårdare i snöret i den ände som du vill lägga ”hårstråna”. När du drar åt andra hållet så kan du släppa efter så att polerverkan inte blir så stor. Efter lita övning blir man en hejare på detta. Själv hade jag trettiosex tappar att öva på.
Min vevaxel sitter fast på bänken med svänghjulsänden nedåt. Därför drar jag hårdare i den vänstra änden av skosnöret.
PS Ser ni gasmasken i bild… En bra investering – finns för drygt hundringen på Biltema! DS